Spaanse vlieg

drs. B. de Jong / 2 reacties

Vraag

Aangezien mijn vrouw zelden opgewonden wordt, zijn we op zoek gegaan op internet en hier kwamen we een lust opwekkend middel tegen, Spaanse vlieg. Onze vraag is of dit medisch verantwoord is om te gebruiken? Of zijn er ook andere middelen voor?

Antwoord

Geachte heer en mevrouw,

Afrodisiaca zijn middelen waarvan wordt gemeend dat ze de geslachtsdrift verhogen. Hiervan is Spaanse vlieg een oude bekende. Het middel heeft zijn naam te danken aan de kever Lytta vesicatoria, welk behoort tot de grote groep van blaarkevers. Deze kever wordt zo genoemd, vanwege de blaartrekkende, irriterende stof cantharidine die ze uitscheidt. Juist deze irriterende werking van cantharidine maakt de kever geliefd als afrodisiacum. Na inname zou een verhoogde doorbloeding van de schaamstreek een lustopwekkende werking hebben.

Tot op heden is er, ondanks hardnekkige geruchten op internet, geen bewezen effectiviteit van de Spaanse vlieg op het verhogen van de geslachtsdrift. Daarentegen is inname van cantharidine geassocieerd met ernstige bijwerkingen, zoals epilepsie, stollingsstoornissen, nierfunctiestoornissen en ernstige schade aan het maag-darmstelsel. Daarnaast zijn verschillende casus beschreven van overlijden na inname van lage doseringen cantharidine (een dosis van 1mg/kg is fataal).

Van de huidige afrodisiaca is er, evenals de Spaanse vlieg, geen overtuigend bewijs van een libido verhogende werking. Tevens heeft men onvoldoende inzicht in eventuele schadelijke bijwerkingen na inname van deze middelen.

Tenslotte wil ik nog vermelden dat de zoektocht naar een lust opwekkendmiddel symptoombestrijding kan zijn van een onderliggende oorzaak. Te denken valt aan stress, relatieproblemen, gebruik van medicatie, seksueel misbruik, roken, alcoholmisbruik of psychische problemen zoals een depressie of angststoornissen. Daarnaast kan het een uiting zijn van onderliggend lijden (o.a. diabetes mellitus, schildklierproblematiek, endometriose).

Kortom, experimenteer niet met afrodisiaca, maar analyseer eerder uw (seks)relatie en gezondheid en maak eventueel een afspraak bij de huisarts voor verdere evaluatie of advies.

Met vriendelijke groet,
Ben de Jong

Lees meer artikelen over:

libidoseksualiteit in het huwelijk
2 reacties
EVA
Lust??.....LIEFDE, geduld...zelfbeheersing....en de vraag waarom wordt u vrouw niet geprikkeld...neem de tijd met uw vrouw...als kost het u als man misschien wat meer moeite, praat er met u vrouw...een vrouw heeft meer nodig dan al minute opwinding....die heeft s morgens ook een schouder nodig of een hug...een lief smsje...
zomaar wat dingen om over na te denken...
mortlach
Wat meneer de Jong al schrijft: als Spaanse vlieg al enig effect heeft, is het dat het je nieren onherstelbaar beschadigd. Niet aan beginnen dus. Met je huisarts praten over de mogelijkheden, evt een doorverwijzing naar de seksuoloog (is niet eng, dat zijn ook hele normale mensen), lijkt me een betere aanpak dan met middeltjes van internet gaan lopen rommelen.

Succes!

@EVA: het kan natuurlijk dat het stel die dingen al heeft geprobeerd en dat het nog steeds niet werkt. Natuurlijk geef je goed advies, maar het kan zijn dat het probleem dusdanig van aard is dat ook dat niet 'werkt'.