Kerkkeuze in relatie

Ds. G. van de Groep / 8 reacties

Vraag

Ik ben een meisje (opgegroeid in, en belijdend lid van de GKV) en heb verkering met een jongen (Ger. Gem.). We zijn al redelijk snel in het begin van onze relatie gaan kijken naar de verschillen tussen onze kerken. Er is veel over gepraat, gediscussieerd en helaas ook ruzie over gemaakt. Nu is het voor hem geen optie om over te stappen naar de Vrijgemaakte kerk, wat ik ook niet perse van hem verwacht. Ik wil graag een keuze maken voor een kerkverband waar we samen achter staan. Voor mij is het ook geen optie om over te stappen naar de Gereformeerde Gemeenten, omdat ik er niet volledig achter kan staan wat daar gepreekt wordt. Nu lijkt het alsof onze discussie op een dood punt is gekomen en we niet samen tot een kerkkeuze kunnen komen. Dit is iets wat ik wel heel belangrijk vind in een relatie. Maar moet je hierom je relatie beëindigen? Is het niet al heel fijn dat je iemand hebt gevonden die ook gelooft? Alvast bedankt voor het antwoord.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je mag best weten dat ik verlegen zit met jullie probleem. Het is in elk geval te waarderen dat jullie bij een kerkelijke gemeente willen behoren. Maar welke? Ik kan en mag daar geen antwoord op geven. Dat is een zaak waar jullie zelf volledig voor verantwoordelijk zijn. Jullie moeten zelf een keuze maken. En dat moet je samen biddend doen. Vragen dat de Heere jullie de goede weg wil wijzen.

Ik kan wel wat opties noemen. 1. Als jullie geloven door God bij elkaar gebracht te zijn, dan adviseer ik jullie om toch nog eens de mogelijk te onderzoeken en te bespreken of een keuze voor een van de kerken, waartoe jullie behoren, echt niet zou kunnen.

2. Niet aanbevelenswaard, gezien de vele problemen die daar aan verbonden zijn, is de mogelijkheid om ieder lid te blijven van de kerk waartoe je behoort. In de meeste gevallen geeft dat veel spanning en wrijving of erger. Je kunt niet samen over bijvoorbeeld een preek napraten. En als er kinderen komen dat komt de vraag naar voren wie het kind laat dopen. Toch noem ik deze mogelijkheid, omdat ik enkele echtparen ken die van een verschillende kerk lid zijn en van wie het huwelijk al zo'n 45 jaar bijzonder goed is. Maar dit geldt slecht enkelingen.

3. Een praktische uitweg, waar ook vragen bij zijn te stellen en die in de sfeer ligt van een noodoplossing is, dat je samen diensten van andere kerken bijwoont. Het zou mogelijk zijn je dan een gemeente vindt waar je samen je bij kunt aansluiten.

4. Tot slot wijs ik nog op een pijnlijke oplossing die je zelf vragenderwijs noemt. Namelijk dat de relatie beëindigd wordt, omdat ieder bij eigen gemeente wil blijven en je daar met het oog een toekomstig huwelijk problemen van verwacht.

Nogmaals, ik reik je wat mogelijkheden aan. Jullie zullen er zelf uit moeten komen. Misschien door je ouders erbij te betrekken. Maar zeker door God van God wijsheid en inzicht te ontvangen.

Ds. G. van de Groep

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Heerde
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

kerkkeuze
8 reacties
Sliedrechtman
Er zijn kerken genoeg in Nederland. Alleen niet genoeg goede vrienden. Je hebt een goede vriend. Dus dan moet er een soor Salaomons oordeel komen, hoe verder qua kerk. Let wel zowel hij als jij krijgt te maken met een schoonfamilie die aan je gaat " trekken" naar welke kerk je moet gaan.
Ik zou dus samen zoeken naar een kerk die bij jullie past. Van " winnen" moet dan geen sprake zijn. Het zal niet jouw eigen kerk worden maar ook niet zijn kerk. Er iets tussen in. Iets met een kerktoren, een dominee en een bijbel. Toch als de liefde groot is en de wederzijdse familie niet binnenlaat om een en ander te verstoren komen jullie er wel uit. Verhuizen naar een andere omgeving doet vaak wonderen. Succes.
waldboy
Oplossing 3 is een goede oplossing.
Bezoek samen diensten van andere gemeentes reformatorisch of anders. Bespreek dat samen.
Er is op dat gebied veel aanbod. Misschien is er wel tottaal iets anders waar jullie achter kunnen staan.
Als je belijdenis hebt gedaan heb je ja tegen God gezegd, als je gedoopt bent heeft God ja tegen jou gezegd.
Dat is dan wel binnen een bepaalde kerk gebeurd, maar dat is bijzaak.
God is de hoofdzaak en die is in vele kerken te vinden. In vele, ook niet reformatorische kerken, wordt Schriftgetrouw gepreekt. Het verschil zit in de buitenkant.
tamara72
Denk goed na over wat je doet bij de keuze.
Uit ervaring in familie kring zijn er ook problemen gekomen en dan nog wel beiden lid van dezelfde kerk, maar in elk kerkgenootschap heb je "linkse & Rechtse" personen".
dkw
Ik zou als ik jullie was gaan buurten bij de HHK en de Christelijk gereformeerde kerk.
Orchidee
Hoi vragenstelster,
Wij zaten 9 jaar geleden in hetzelfde schuitje.
Manlief uit gergem en ik uit gkv, wij zijn samen pkn herv bond geworden en dit bevalt voor ons beiden heel goed.
We gaan alle 2 met liefde naar de kerk, dus het hoeft zeker geen einde voor je relatie te betekenen.
Voor ons was de motivatie, dat ik daar achter ha en doop kon staan en hij ook, maar hij hechte sterk aan reformatorische invulling en of ik nou niet ritmisch zing of ritmisch dat is dan voor mij maar een bijzaak, probeer te kijken naar wat je echt belangrijk vind.

Ga samen op zoek buiten je eigen kerkverband, er zijn namelijk zoveel tussenwegen en probeer geen ruzie te maken maar door te vragen aan elkaar waarom degene iets zo belangrijk vind, neem dit mee naar huis en denk erover na, kom er evt later op terug als je er overnagedacht hebt.

Gods zegen toegewenst in jullie relatie
MvB
Vragenstelster: mijn man en ik zitten in hetzelfde schuitje. Hij komt uit GKV en ik Ger.Gem. Vanwege omstandigheden zitten wij momenteel samen in zijn kerk. Maar de bedoeling is dat ook wij samen gaan zoeken naar een kerk waar wij ons beiden wel kunnen vinden. En dat betekent water bij de wijn doen van beide kanten. En je realiseren wat bijzaak is en wat niet. Zoals Orchidee al aangeeft: zingen of wat er gezongen wordt is bijzaak. Het is een moeilijke weg waarin je beiden open moet zijn en veel moet praten. Maar het is niet onmogelijk!
Veel sterkte!
machiels
Hoe kun je nu al zeggen, dat er water in de wijn gedaan moet worden? Het is heel goed mogelijk, dat er een prachtige wereld voor jullie opengaat!
MvB
Machiels: daarmee bedoel ik dat je een compromis moet sluiten. Als je allebei halstarrig aan je 'eigen' kerk blijft vasthouden en hoofd-en bijzaak niet wil scheiden, kom je er niet. Water bij de wijn doen betekent dat de één misschien het zingen van gezangen op moet geven en de ander geeft op dat vrouwen geen hoedjes dragen in de kerk. Als je voor bijzaken een compromis kunt sluiten en een kerk kunt vinden waar je je samen in de hoofdzaken kunt vinden, moet je die keuze maken.
Ik ken meerdere mensen die samen zijn gegaan uit deze kerken GKV/Ger.Gem. De (behoudende) Christelijk Gereformeerde Kerk schijnt dan een goede keus te kunnen zijn.