Wees hun/hen onderdanig

Herziene Statenvertaling / Geen reacties

Vraag

Aan de HSV-vertalers. In Hebr. 13:17 staat: "Gehoorzaam uw voorgangers en wees hun onderdanig, want zij waken over uw zielen omdat zij rekenschap moeten afleggen, opdat zij dat mogen doen met vreugde en niet al zuchtend. Dat heeft immers voor u geen nut." Waarom staat er "hun". Taaltechnisch hoort het toch "hen" te zijn?

Antwoord

Volgens de regels gebruiken we "hun" als het om een meewerkend voorwerp gaat en "hen" als het een lijdend voorwerp is. Het is dus "ik zie hen" en "ik geef hun een boek." Als er echter een voorzetsel bij staat moet het weer "hen" worden, zoals in "ik geef het aan hen." In Hebr. 13:17 staat er dus terecht "hun". Het alternatief zou zijn "wees aan hen onderdanig."

Hartelijke groet,
Reinier de Blois