Je moet jezelf zijn

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

"Je moet gewoon jezelf zijn. Je moet doen zoals je bent." Regelmatig hoor en lees ik deze uitspraak. Ik zit er erg mee. Wie ben ik eigenlijk? Hoe kan ik ontdekken wie ik ben? Ik vind het vaak moeilijk om mijn mening te geven, omdat ik bang ben voor de reactie van anderen. Ik weet dat dat niet goed is, "want ik moet mezelf zijn." Ik wil ook alleen maar mezelf zijn, maar wie ben ik? Natuurlijk weet ik dat in zekere mate wel, maar niet volledig. Hoe kom ik erachter wie ik zelf ben? Heeft iemand tips voor boeken waarin geleerd wordt hoe je jezelf kunt zijn? Ik wil graag van mijn onzekerheid afkomen en zonder angst om mezelf te zijn de toekomst ingaan met God met een gezond zelfvertrouwen. Ik bid dat God het antwoord op deze vraag zal zegenen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je móét? Of is het je mág jezelf zijn? Omdat je een door God geschapen mens bent. Daarbij mag je best je zelfbeeld onderzoeken, en "er aan werken". Begin eens met het lied "Een parel in Gods hand" van Elly en Rikkert dat je in de Evangelische Liedbundel bij nr. 471 kunt vinden.

Hier is de volledige tekst. Hang ‘m boven je bed of op de spiegel waar je iedere dag in kijkt:

"Weet je dat de Vader je kent, weet je dat je van waarde bent,
weet je dat je een parel bent, een parel in Gods hand, een parel in Gods hand.
Ze zeggen allemaal je kan niks doen, je bent een oen,
ze trekken altijd aan mijn paardenstaart, ik ben niks waard,
nou heb ik weer de ranja omgegooid, ik leer het nooit,
mijn moeder luistert nooit als ik wat zeg, 'k heb altijd pech, ik ga maar weg.
Weet je dat de Vader je kent, weet je dat je van waarde bent,
weet je dat je een parel bent, een parel in Gods hand, een parel in Gods hand.
Ik snap alweer niks van die rare som, ik ben zo dom,
m'n bloes zit onder de spaghettimix, ik kan ook niks,
al noemt de hele klas mij sacherijn, ik mag er zijn,
al zegt mijn broertje steeds wat stout ben jij, God houdt van mij, God houdt van mij.
Ik weet dat de Vader mij kent, ik weet dat ik van waarde ben,
Ik weet dat ik een parel ben, een parel in Gods hand, een parel in Gods hand.

Misschien is dit niet het antwoord dat je wilt horen, maar op basis van de summiere en anonieme gegevens ga ik géén boektitels of internetsites aanprijzen.

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

onzekerheidzelfbeeldzelfvertrouwen
4 reacties
vrouw78
Dag vraagsteller,

Ik lees dat je van je onzekerheid af wilt komen. Je merkt dat je onzeker bent. Welk gevoel geeft dat? Kun je bij jezelf voelen wat je voelt? Voel je angst? verdriet? boosheid? Mag ik uitleggen hoe dat bij mij is?

Als ik onzeker ben, (ik VOEL me niet onzeker, want hoe VOELT dat?) dan ga ik bijmezelf te rade wat ik voel. Vaak is dat angst, verdriet of boosheid. Als ik angst voel, ga ik een stapje verder in gedachten. Waar ben ik bang voor? Enz. Vervolgens ga ik na waar ik behoefte aan heb. Erkenning? waardering? steun? Gaandeweg het gesprek met mezelf word er wat duidelijk. Het gaat er bij mij om dat wat ik voel oké is. Ben ik bang? Oké ik mag bang zijn.
Het is me bekend om mezelf een sukkel te vinden. Of een stommerd of wat dan ook. Hoezo ben ik een sukkel? Ik ben helemaal geen sukkel. En doe ik iets wat anderen heel raar vinden, Oké dat mogen ze raar vinden. Zelfmededogen/zelfempathie ken je dat? Oh wat heb ik het moeilijk gevonden in het begin. Nu heb ik er profijt van.

Zomaar geschreven wat er in me opkomt als ik jouw vraag lees. Om er dieper op in te gaan zou ik meer info nodig hebben. Ik lees dat je wilt weten wie je bent. Mijn tip: ga in gesprek met iemand die je daarbij kan helpen. Als je daar meer over wilt weten, mag je mij mailen. Bij Refoweb kun je om het mailadres vragen.
vrouw78
Ik lees net m'n eigen reactie door en besef dat ik het belangrijkste vergeten ben. GOD. Zonder Hem kan ik niks doen.
Schans
Ik ben het eens met de reacties van: vrouw78.

Ik ben zelf ook bezig geweest met mijn onzekerheid, wie ben ik nou echt? en dan in de zin van zelfacceptatie. Ik herken het wel van je onzekerheid af willen komen. Ik heb eerst moeten leren om mijn onzekerheid te accepteren.

Net zoals de andere zeggen is het lastig om concrete tips te geven omdat daar meer informatie voor nodig is.
Je zou naar een (christelijke) boekwinkel kunnen om te kijken wat voor boeken ze over dit onderwerp hebben. En welke jou aanspreekt.

Mijn tip is ook om in gesprek te gaan met iemand die jou daarbij kan helpen. Je kan kiezen voor maatschappelijk werkster als je merk dat je niet verder komt met het lezen van boeken/artikelen.

Mijn gebed is ook dat je jezelf mag gaan zien zoals God jou ziet! Een parel in Gods hand!
MUS
Hou wat betreft de uitspraak 'je moet jezelf zijn' in het verschil tussen geestelijk / psychisch in de gaten. Het is waardevol om psychisch gezond te functioneren en jezelf te zijn.

Geestelijk gezien moet een zondaar 'afleggen alle zonde' (1 Petr. 2:1, Col 3:5) en mag hij 'niet langer zichzelf zijn'.

boekentip: 'Durf jezelf te zijn' (Janet Vugt)