Pijn in de onderbuik

Henk Jan Westeneng / Geen reacties

Vraag

Als jongen masturbeer ik bijna elke dag. Ik probeer er mee te stoppen omdat ik denk dat het niet goed is voor mezelf en ik het niet eerlijk vind tegenover mijn vriendin. Waar ik nu mee zit is dat ik vaak last heb van buikpijn en van mijn darmen als ik gemasturbeerd heb. Is dat normaal en komt dat vaker voor?

Antwoord

Pijn in de onderbuik die in relatie staat met "klaar komen" (medische woord: ejaculatie) is bij mijn weten vooral onderzocht bij oudere mannen (>50 jaar). Op deze leeftijd komt pijn tijdens of na de ejaculatie bij 1 op de 100 tot 1 op de 15 mannen voor. Ik heb niet kunnen vinden hoe vaak dit bij jongere mannen voorkomt. Pijn tijdens of na de ejaculatie kan zeer veel oorzaken hebben en het voert dan ook te ver om deze hier allemaal te bespreken. Omdat ik geen cijfers heb kunnen vinden over welke oorzaken meer voorkomen en welke minder, kan ik helaas ook niet de meest voorkomende bespreken. Het lijkt me dan ook verstandig dat als je echt veel last van deze klachten hebt, je een keer een afspraak met je huisarts maakt. Hij/zij ziet waarschijnlijk vaker patiënten met deze klachten dan ik en kan je eventueel doorverwijzen. Omdat ik uit je verhaal begrijp dat de pijn altijd optreed na masturbatie, zou het ook nog heel goed kunnen dat de pijn stopt als je stopt met masturberen.

Daarnaast wil ik je nog een advies geven. Om samen met je vriendin gelukkig te zijn is het van groot belang om in wederzijds vertrouwen ook die zaken te delen waar je je voor schaamt. Als je tegenover haar niet eerlijk kunt zijn, verwacht je dat van haar richting jou dan wel? En als zij jou trouw zou beloven (bijvoorbeeld als jullie gaan trouwen), hoe kan ze dat dan doen als je dingen voor haar achterhoudt? Je begrijpt dat het van het grootste belang is om open tegen elkaar te zijn (zeker als je al langer een relatie hebt en er meer verdieping komt, of als je zelfs al over trouwen nadenkt). Daarom zou ik willen zeggen: “maak van je hart geen moordkuil zodat je elkaar open en eerlijk in de ogen kunt kijken”. Medisch gezien zijn er allerlei meningen over masturbatie maar weinig tot niets is bewezen. Je zegt dat je wilt stoppen met masturberen, laat de pijn die je hebt en de schuld die je voelt dan de aanleiding zijn om de daad bij het woord te voegen en werkelijk te stoppen. Organisaties als bijvoorbeeld Eleos kunnen hierbij helpen.

H. J. Westeneng

Lees meer artikelen over:

buikzelfbevrediging