Twee mooie liederen

Ds. A.K. Wallet / 12 reacties

Vraag

Er zijn twee liederen die ik mooi vind maar waar ik toch een vraag bij heb. Allebei komen ze uit de bundel Opwekking. 1. "Kom tot de Vader, kom zoals je bent." Zo begint het refein, maar ik denk dat dat niet klopt omdat we alleen door Jezus tot de Vader kunnen komen. Dus dat we tot Jezus mogen komen zoals we zijn en tot de Vader niet zoals we zijn. 2 "Al mijn zonden, breng ik mee naar de rivier. Het is een stroom van levend water, Vader kom ontmoet mij hier." Zonden worden door het bloed van Jezus gereinigd, maar in dat lied lijkt het alsof het door water is. Ik denk dat het als beeld bedoeld wordt, net als bij de kinderdoop. Alleen vraag ik me af of je dat dan zo wel zingen kan.

Antwoord

Beste vrager,

Je eerste vraag gaat over de zin uit een refrein van een lied uit Opwekking: Kom tot de Vader, Kom zoals je bent. Je vraagt is dit wel goed geformuleerd? Moeten we niet door Jezus tot de Vader komen?

Ik heb even de volledige tekst opgezocht, songtekst nr. 599 uit Opwekking. In het algemeen moet gezegd worden dat de meeste liederen uit Opwekking oppervlakkig zijn. Er wordt te gemakkelijk gezegd dat God van je houdt en kom maar zoals je bent. En:  alles is klaar als je maar komt. We dienen niet te vergeten dat God de zonde haat, maar anderzijds wel de zondaar nodigt. Ik mis vaak in dit soort liederen dat God de heilige is. De diepte van de Psalmen wordt er in gemist,  waarin we   een zondaar horen schreeuwen tot God om ontferming en zijn zonde als zonde belijden.

Je vraagt: mag je wel tot de Vader komen zoals je bent. Ik begrijp je vraagstelling. Maar toch zou ik er op willen wijzen dat je de drie personen van de Godheid niet teveel moeten scheiden al dienen we hen wel te onderscheiden. Ik denk aan de gelijkenis van de Verloren zoon, waar de jongen thuis komt bij de Vader en zijn zonden belijdt. Willen wij een verzoend God en Vader kennen, dan is dat alleen mogelijk door het kennen van Jezus Christus als onze Borg. Maar de Heere Jezus heeft ons Zelf leren bidden: onze Vader, Die in de hemelen zijt; vergeef ons onze schulden. Wel is het nodig dat wij altijd ons gebed besluiten met het: Om Jezus wil. Buiten Jezus kan God ons niet horen. Daarnaast kan alleen de Heilige Geest ons echt leren te onderscheiden tussen de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.

Je andere vraag gaat over de zin: al mijn zonden , breng ik mee naar de rivier. Dit is lied 642 uit Opwekking.

In de Bijbel wordt vaak het beeld van water gebruikt. Denk aan de doop, waarbij het een teken is van het bloed van de Heere Jezus. Ik denk dat het hier ook zo bedoeld is. Er wordt gewezen op het feit dat het een stroom van genade is en van vergeving. Vaak wordt het water ook gezien als het werk van de Heilige Geest. De Geest brengt in Zijn werk alles mee van het werk van de Heere Jezus. Denk aan het Pinksterfeest. Dus is er geen gewoon water bedoeld, maar het water als een beeld van de genade en van de vergeving der zonden. Wellicht wordt er ook terug verwezen naar je doop. Dus: Leer je doop verstaan als een teken van de afwassing van de zonden.

Nogmaals : ik vind het een verarming als de psalmen er niet bij gezongen worden. Denk aan Ps. 51: "Herschep mijn hart en reinig Gij, o Heer’,die vuile bron van al mijn wanbedrijven"; en “Ai, was mij wel van ongerechtigheid, mijn schuld is zwaar, ik heb uw wet geschonden; zie mijn berouw, hoor hoe een boet’ling pleit; en reinig mij van al mijn vuile zonden." (Hier wordt enerzijds gewezen op de ernst van de zonde, maar ook anderzijds op de rijkdom van de vergeving.)

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst,
Ds. A. K. Wallet

Tags in dit artikel:

liederen
12 reacties
sis
mooi!
ik hou van opwekking, maar de psalmen ontroeren me altijd weer, hoe vaak je ze ook zingt! David kon dichten zoals niemand anders kon/kan.
EVA
Komt tot de Vader kom zoals je bent...er hoef niets maar dan ook niets meer bij van jezelf want dat kan ook niet want als we op ons zelf gaan zien kunnen we niet voor God verschijnen, Hij heeft het volbracht, en daarom mag je komen zoals je bent met al je zonden, je tekortkomingen.
Hij wacht alleen nog maar tot dat je komt...net als die verloren zoon die bij zich zelf zag wat hij miste en dat hij terug moest naar zijn vader (als dat geen ellende kennis was) en die Vader stond hem al op te wachten....Kom tot de Vader...en we kunnen alleen maar komen door het volbrachte werk dus door Jezus...anders niet. bekijk het lied zo eens.
Roozemond
Ik heb een tijdje opwekking heel mooi gevonden, maar ook ik ben er achter gekomen hoe 1-zijdig die liederen vaak zijn. Natuurlijk zijn er heel mooie bij maar over het algemeen zijn de meeste alleen maar vrolijkheid terwijl God duidelijk in ZIjn Woord laat zien wie Hij is.
Ik vind het altijd weer bijzonder hoe in de psalmen beide kanten van God worden benadrukt.

De laatste jaren heb ik veel over kerkmuren heengekeken etc. Dat is verrijkend en leerzaam.

Vaak wordt over ger.gem. gezegd dat daar een lijdelijkheid is, zo van, je moet maar afwachten of het voor jou is. Bij de evanglische hoek zie ik juist het tegenovergestelde: het is zo gewoon allemaal, dus het is ook voor jou. Ik scheer niet alles over 1 kam want ik weet dat er behouden evangelische gemeenten zijn, maar dat geld ook voor de ger.gem.
waldboy
De liederen uit de bundel van Joh. de Heer blijven mijn voorkeur houden. Ze ontroeren mij en komen heel dicht bij mijn hart.
De 4-5 couplettenzijn soms het evangelie in een notedop.
Heb niet zo veel met de psalmen. Ben ook geen David of Asaf of wie de psalmen ook maar heeft geschreven.
Ieder mens ik uniek en heeft zijn eigen referentiekader.
1a2b3c
Jammer dat opwekkingsliederen zo vaak tegenover de psalmen worden gezet, het hoeft toch geen 'of of ' te zijn maar 'en en ' kan ook heel goed, en Joh. d. Heer en......zovoort.
Ef.5:19 en spreek onder elkaar met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zing voor de Heere en loof Hem in uw hart.

Het verwijt dat opwekking eenzijdig is (als dat al waar is) hoeft ook helemaal geen probleem te zijn want als je iets anders wilt zingen pak je toch iets anders als een lied uit opwekking.
Een boetpsalm is ook eenzijdig en een lofpsalm ook.
Je kunt ook niet alles in één lied proppen, niet in opwekking maar ook niet in de psalmen.
En dat hoeft ook helemaal niet.
Trouwens, lof dank en aanbiddingsliederen impliceert m.i. dat Hij gekend wordt, dat je jezelf hebt leren kennen en je in geloof aan Hem hebt overgegeven.
Waarom zou je Hem anders zo kunnen danken, loven, prijzen en aanbidden.

Er zullen ook heus wel mensen meezingen die Hem niet persoonlijk kennen maar dat is met de psalmen net zo goed zo.
Roozemond
Ieder zo zijn eigen mening/beleving.
@waldboy, idd. die liederen raken je hart!
MUS
Ik zing graag psalmen, gezangen en geestelijke liederen (Col. 3;16).
Wist je dat psalm 51 = opwekking 389 (psalm 1 = opwekking 70, psalm 8 = opwekking 244, psalm 23 = 121, 215 enz.) Je kunt daarom psalmen niet tegen opwekkingsliederen uitspelen. Daarnaast staat er in de psalmen: Zingt de Heere en nieuw lied (Ps. 33, 96, 98, 144, 149 e.d.)

In opwekking 599 staat: Omdat Hij van je houdt, gaf Hij zijn eigen Zoon...
zo Bijbels als het maar kan:
Johannes 3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Johannes 6:37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
marsi
@ MUS hoe jij het benadrukt geweldig zo zie ik het ook. waar ik me wel eens over verbaas als ik in de LVK kijk psalm 1 staat daar niet letterlijk maar als ik in opwekking kijk wel weer.

Maar nu even mijn mening over opwekking ja het klinkt wel allemaal vrolijk.
Maar als ik opwekking 369 erbij haal daar komt naar mijn idee duidelijk naar voor dat we alleen door genade bij hem binnen kunnen komen volledigheidshalve laat ik de tekst even helemaal zien.

Door Uw genade, Vader,
mogen wij hier binnengaan.
Niet door rechtvaardige daden,
maar door het bloed van het Lam.

U roept ons in Uw nabijheid
en dankzij Uw Zoon.
Dankzij het bloed dat ons vrijpleit,
komen wij voor Uw troon.

Nooit konden wij zonder zonde
voor u staan.
Maar in Uw Zoon zijn wij schoon.
Door het bloed van het Lam.

Door Uw genade, Vader,
Mogen wij het binnengaan.
Niet door rechtvaardige daden,
Maar door het bloed van het Lam.

Bron: opwekking
AHHK76
14 jaar geleden wist niet hoe ik verder moest... Ik zat ermee dat ik geen zonde voelde en niet wist of er ook vergevende genade voor mij was?! Toen was ik in een Engelse samenkomst. Daar werd gezongen dat je mag komen, zoals je bent! Welk lied het precies was, weet ik niet. Maar toen gebeurde er iets in mij. Komen zoals je bent....!? Kort daarna heeft God Zelf mij laten zien dat ik met schuld beladen ben en dat er ook genade bij Hem is!
Het is inderdaad goed, in welk liederen je ook zingt, naar het evenwicht te kijken... Maar er staan ook veel uitnodigingen in de Bijbel en die mogen we niet vergeten! O alle gij dorstigen komt tot de wateren (Jesaja 55). Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt. (Mattheus 11: 28)
Daarom zou ik willen zeggen: Ga naar God zoals je bent en Hij zal je maken zoals je moet zijn!
Dan kun je zingen met de avondzang: O, Vader dat uw liefde ons blijk, O, Zoon, maak ons Uw beeld gelijk....
Maar ook:

O God, die mij hebt vrijgekocht en door Uw bloed gered,
Die, wat de duivel ook vermocht, mij voorleidt, tred voor tred;
Die trouw mij voorgaat op de weg, al is mijn pad ook ruw,
o wijs mij steeds de rechte weg, maak mij een beeld van U.

Want vol van zwakheid is mijn ziel, toch ben 'k door U gered;
wanneer de strijd soms zwaar mij viel, Gij hoorde mijn gebed.
Sterk, o mijn God, mij meer en meer, ja, help en steun mij nu:
leid aan Uw hand mij, trouwe Heer, maak mij een beeld van U.

Ja, Heer, hervorm mij naar Uw beeld, 't is al wat mij bekoort;
gedoog niet, dat de zonde leeft in 't hart, dat U behoort.
Blijf met Uw liefde zo nabij, dat ik de zonde schuw';
dat steeds Uw wil de mijne zij, maak mij een beeld van U.
Roozemond
@AHHK76, wat een mooi getuigenis. Ben er stil van.... God zegen je!
Hanna
@AHHK76: Eens met Roozemond, en wat een prachtig vers..!
waldboy
@AHHK76 . Dat bedoel ik nou met het Evangelie in een notedop. Zelfs nu ik het leees, ontroert het mij.
O ja, het is lied 187 uit de bundel van Joh. de Heer.