Onzeker over huwelijk

Ds. A. van Wijk / 6 reacties

Vraag

We zijn een stel van net in de 20, hebben twee jaar verkering en ons verlangen gaat uit om te trouwen. Nu ben ik (meisje) best onzeker en als ik zo op deze site kijk en wat een problemen er ook kunnen zijn in een huwelijk ben ik bang, bang om me te binden. We bidden en proberen ook samen te bidden, maar ik ben zo bang dat als we trouwen het dan onder de toelating van de Heere zal zijn, en niet onder Zijn goedkeuring. Als we bidden dan weet je ook dat de Heere antwoord geeft op Zijn tijd en wijze, maar het is zo moeilijk. Mag je dan doorgaan? Mijn vriend heeft aan de ene kant ook deze vraag nog steeds en aan de andere kant vindt hij ook dat we niet zo onzeker moeten doen. Misschien zijn er meer stellen die hiermee worstelen?

Antwoord

Het huwelijk is een geschenk van de HEERE, tegelijk is het aangaan van een huwelijk een zaak van grote verantwoordelijkheid. Beide dingen kom je in Gods Woord tegen. Het is dan ook niet vreemd, maar herkenbaar, dat je daar over nadenkt met in zekere zin ‘gemengde’ gevoelens, want wie kan zeggen: “Wij zullen het wel even goed doen!”

Tegelijk is er wel meer te zeggen op je vraag. Om te beginnen: Zouden er wezenlijke zaken zijn die de onzekerheid voeden, dan past zeker voorzichtigheid. (Dat kunnen zaken zijn als: je bent nog te veel in ontwikkeling,  er zijn stevige verschillen in opvattingen, er zijn sterke signalen dat je niet bij elkaar past en dergelijke. Spreken met mensen die jullie beiden kennen kan dan soms een weg bieden om meer duidelijkheid te krijgen.)

Je vraag geeft zulke zaken niet aan. Als ze er ook eigenlijk niet zijn en je gaat (samen) biddend de weg en de HEERE geeft niet dat er op dat gebed verhinderingen op je weg komen, dan mag ook van het huwelijk gelden: “Maar het wordt geheiligd door het Woord van God en door het gebed” (1 Tim. 4:5). Dan is het ontvangen van de ander wat Salomo een "goede zaak" mag noemen, van de HEERE verkregen (Spr. 18:22). Daarmee is niet gezegd, dat er geen tegenspoed of kruis komt, integendeel, maar dan mag gelden: “De HEERE trok mee!” – zoals in de woestijn Israël niet zelf de moeilijkheden moest overwinnen.

Gaat het om Gods gunst, ook in het huwelijk, dan is boven alles van belang, dat je ieder en samen op de Middelaar ziet om -ook samen- je leven en jullie leven in Zijn liefdedienst te besteden. Dan mag het huwelijk ondanks onze zonden toch een afspiegeling zijn van wat ons in Efeze 5 wordt getekend en mag het als een voorrecht worden beleefd.

Ds. A. van Wijk

Lees meer artikelen over:

bindingsangsttrouwplannen
6 reacties
EVA
Volg samen een huwelijks cursus voor je gaat trouwen
Zodat je leert wat de principes van God zijn over het huwelijk wat Gods bedoeling is met het huwelijk, wat de rol is van de man, van de vrouw, wat sexualiteit betekend en voor bedoeld is in het huwelijk, over al is een gerbuiksaanwijzing bij maar niet van het huwelijk inversteer hier in voor je gaat trouwen,

http://www.schoolforharvest.nl/zaterdagscholen/School-van-Huwelijk-en-Gezin

http://www.premarriagecourse.nl/cursus-volgen/nieuws/ready-to-marry
boulanger
Tip: niet teveel op deze site kijken, daar lees je namelijk alleen de dingen die fout gaan. Er gaan namelijk ook heel erg veel huwelijken supergoed (die van ons o.a.), alleen daar ga je geen vraag over stellen ;-) Als je van elkaar houdt, trouw dan gewoon, en weet: liefde is een werkwoord, aan een goed huwelijk werk je je hele leven! Het gaat niet vanzelf, maar als je je er allebei volledig voor inzet, geeft het je enorm veel vreugde!
Hanna
Leestip: de boeken van Gary Chapman, o.a de vijf talen van liefde.

en de tip van Eva vind ik ook erg waardevol: een huwelijkscursus volgen,
eigenlijk moet ieder stel dat doen die wil gaan trouwen of getrouwd zijn,
erg leerzaam!
hoi
Er gaan zeker heel veel huwelijken goed! Bij ons ook gelukkig! En ik heb toch ook mijn twijfels wel gehad in onze verkeringstijd... Was erg onzeker over mezelf en of het wel goed was dat ik met mijn vriend ging trouwen, hoewel ik toch veel van hem hield. En nu zijn we ruim een jaar getrouwd en het is heerlijk. Je leert elkaar veel beter kennen en begrijpen.
Ik denk niet dat God altijd antwoord geeft op de manier die wij verwachten. Als jij veel liefde voelt tot je vriend en dat is wederzijds, dan mag dat misschien wel het antwoord zijn.
bootje
Hoi Vragensteller,
Herken mezelf wel een beetje in je vraag. Heb hier ook uren/dagen mee gelopen, getwijfeld en over na gedacht. Mede door mijn achtergrond uit een gebroken gezin. Garantie krijg je nooit. Naar mijn inziens is het belangrijk dat je echt van elkaar houdt zoals je bent, en niet denk ooh dat veranderd nog wel, of dat draait nog wel bij. Fijn dat je hier samen voor bidt! Hopelijk ga je snel minder twijfelen! en.... na een aantal jaar huwelijk vind ik het alleen maar fijner worden.
plderoos
toen ik verkering had en mijn twijfels tegen mijn broer uitte zei hij, je moet je vriendin voorstellen als een vrouw van zestig. Als jij het ziet zitten om dan nog bij haar te zijn moet je gewoon trouwen.

En ik moet zeggen, het werkt! :-) Wij zijn al twintig jaar gelukkig getrouwd. Natuurlijk met de bekende ups en downs maar ik zal je vertellen: Trouw Werkt! We zijn net de veertig gepasseerd maar als we de zestig mogen halen zijn we zeker weten nog steeds getrouwd!