Maagklachten

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Zo'n zes jaar geleden kreeg ik maagklachten; maagpijn, brandende keel en lippen. Uiteindelijk verschillende soorten zuurremmers gebruikt. Dat gaf altijd wel redelijk effect, maar iedere keer verergerden de klachten. Die zijn: misselijk, maagzuur, maagpijn, opgeblazen gevoel en geen eetlust. 's Nachts werd ik geregeld erg beroerd en misselijk wakker met veel maagpijn. Enkele keren overgegeven, met veel zuur. Vorig jaar heb ik een gastroscopie gehad. Hieruit bleek dat m'n maagklepje open bleef staan. Ik slikte 2x 40mg nexium met daarnaast veel gaviscon. Hiermee moest ik stoppen en ik kreeg domperidon 4x daags 10mg mee. De eerste dagen namen mijn klachten toe, daarna nam het langzaam af. Misselijkheid werd een stuk minder, kreeg weer meer eetlust en het eten smaakte me weer. Al bleef ik last houden van zuur en maagpijn. Omeprazol, later zantac, ernaast gebruikt, maar wenig tot geen effect. Verwezen naar de internist die de gastoscopie heeft gedaan, die schreef 4x daags gaviscon ernaast voor. Wat maar even hielp, maar verder konden ze niks voor mij betekenen. Uiteindelijk doorverwezen voor 24 uur PH-meting. De klachten van misselijkheid, moeite hebben met eten keerden langzaam weer terug. Opnieuw gastroscopie gehad, waarop geen bijzonderheden te zien waren en een gesloten maagklepje. Vervolgens 24 uur PH-meting gehad, maar alles is zoals het wezen moet. Het is geen maagzuur, maar ik heb wel altijd een zure smaak in me mond. De MDL-arts zei dat ik een prikkelbare maag heb. Veel van mijn klachten pasten ook hierbij, behalve het moeite hebben met eten en de zure smaak, wat ze niet kunnen verklaren. Ik was en ben best wel teleurgesteld. Ik heb soms zo'n maagpijn, heb altijd maar een zure smaak in mijn mond, wat verergerd wordt na eten/drinken. Maar met mijn maag is niets mis? Medicijnen waren er niet voor, ook al konden de klachten wel heel hevig zijn. Ik kon afbouwen met domperidon. Heb ook het gevoel dat dat weinig tot geen effect meer geeft. Maar een vraag die me zo bezig houdt is: wat geeft mij die zure smaak in de mond? Is er nu echt helemaal niets te doen tegen een prikkelbare maag? Het klopt toch niet dat ik altijd zo'n last van mijn maag heb?

Antwoord

Je hebt al een lang traject bij ter zake kundige dokters afgelegd. Ik heb niet het gevoel hieraan iets toe te kunnen voegen. Bij aanhouden van de klachten retour naar de specialist.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

maag