Pfeiffer gehad

Henk Jan Westeneng / Geen reacties

Vraag

Drie jaar geleden heb ik Pfeiffer gehad. Als gevolg daarvan ben ik een stuk dikker geworden. Ik probeer nu al een poosje van die extra kilo's af te komen. Helaas wil dit niet erg lukken. Hoe lang kan het duren voordat die ziekte echt uit je lever weg is?

Antwoord

Als ik je vraag goed begrijp ga je er van uit dat je door de ziekte van Pfeiffer dikker geworden bent en dat je nu niet goed af kunt vallen doordat de ziekte nog steeds in je lever zit.

Zoals je waarschijnlijk weet is de ziekte van Pfeiffer een ziekte die door het Epstein-Barr virus (EBV) veroorzaakt wordt. Sommige mensen merken niets van een infectie met dit virus maar anderen worden er ziek van. Een van de meest bekende klachten na een EBV-infectie is vermoeidheid. Hoewel deze vermoeidheid een tijd aan kan houden verdwijnt het na verloop van tijd ook weer. Na drie jaar heeft bijna niemand meer last van de ziekte van Pfeiffer.

Het is mij niet bekend dat de ziekte van Pfeiffer overgewicht veroorzaakt. Wel kan het zo zijn dat mensen door de vermoeidheid bij de ziekte van Pfeiffer minder actief worden. Hierdoor kunnen er behoorlijk wat kilo’s bij komen. Dit is hopelijk een antwoord op het eerste deel van de vraag.

Het tweede deel van de vraag gaat over de ziekte van Pfeiffer in je lever. Het antwoord hierop kan kort zijn. Het is namelijk bijzonder zeldzaam dat het EBV nog leverproblemen geeft na drie jaar. Dus hoewel er misschien nog wel ergens een virus in je lichaam zal zitten, zal je daar in principe geen last meer van hebben en ook eventueel overgewicht zal hier niet mee samenhangen. Als je toch een hele zeldzame vorm van de ziekte van Pfeiffer hebt (waarbij er relatief veel virussen in je lichaam aanwezig blijven) weet je huisarts daar waarschijnlijk ook van en hij/zij kan je er dan meer informatie over geven.

Tenslotte het afvallen. Allereerst moet je natuurlijk wel zeker weten dat je overgewicht hebt. Soms vinden mensen zich te dik terwijl ze dat medisch gezien niet zijn. Je kunt hier meer informatie vinden.

In de brief die je via bovengenoemde link vindt staat ook veel informatie over de oorzaak van overgewicht en hoe je kunt afvallen. De belangrijkste oorzaak van overgewicht is te veel eten en te weinig bewegen. Via bovenstaande link kun je veel handige en praktische informatie vinden wat jij kunt doen om meer te bewegen en gezond te eten. Verder is het ook belangrijk om te weten dat jouw huisarts (eventueel met hulp van anderen) je kan helpen om af te vallen. Maak hier gerust gebruik van.

H. J. Westeneng

Tags in dit artikel:

moeovergewichtpfeiffer