Vriendin geen maagd

drs. I. A. Kole / 5 reacties

Vraag

Wij zijn beiden lid van de Ger Gem. Ik heb twee jaar verkering met een meisje van onze kerk. Gisteren vertelde ze mij dat ze geen maagd meer is. Drie jaar geleden heeft zij seks met een oudere jongen gehad (zij was toen 17). Ik ben erg geschokt en ontsteld. Ik houd heel veel van haar en ik weet dat zij heel veel van mij houdt. Ze zegt er erg veel spijt van te hebben en vraagt mij om vergeving. We zijn nog niet verloofd, maar we hebben plannen om begin volgend jaar in het huwelijk te treden. Ik wil hier heel graag met iemand over praten en advies vragen. Ik wil ook graag met haar ouders erover praten. Mogen wij op bijbelse gronden nog wel met elkaar trouwen? Moeten onze ouders erbij betrokken worden? Dit alles doet mij erg pijn. Wilt u mij raad geven?

Antwoord

Dat jullie samen geschokt zijn, kan ik me voorstellen. Ik denk dat je goed alles op een rij moet zetten. Dat je vriendin nu vertelt dat ze al gemeenschap heeft gehad (gedwongen of mee ingestemd?) betekent dat ze allang met dit probleem loopt en nu de trouwdag in zicht komt, moet ze je dat wel vertellen. Dat is fijn dat je dat niet ontdekt als je al getrouwd bent.De ontgoocheling zou dan ontzettend geweest zijn.

Advies is: ontdek je dat je vriendin echt spijt heeft van wat ze gedaan heeft? Is het bij die ene keer gebleven? Is ze trouw naar jou toe? Heeft ze aan God haar zonde beleden en ervaren dat de Heere die zonde ook vergeeft? Leven jullie afhankelijk van de Heere? Bidden jullie ook samen? Heb jezelf een goede open houding naar je vriendin, zodat je echt op elkaaar aan kan? Hoe is je eigen verhouding tot God?

Als het vlak ligt tussen julie samen en er wederzijds vertrouwen is, dan moet je niet de ouders erbij betrekken. Ontgoocheling en aan wie vertellen die dat weer in vertrouwen? Het is een verborgen zonde en die moet beleden worden voor God en elkaar.

Als jullie innerlijke rust hebben en het vertrouwen naar elkaar uitspreken, omdat de Heere jullie bijeengebracht heeft enkele jaren geleden, leef dan toe naar verloving (een stap verder) en dan naar het huwelijk.

Wie zonder zonde is neme de eerste steen... (Joh. 8:1-11)

Drs. I. A. Kole

5 reacties
Daniel
Poe hee..., wat een zonde, als vragensteller veel van haar houdt dan is het enige wat hij kan is het haar vergeven.
En haar liefhebben met heel zijn hart en ziel, ze had het ook kunnen verzwijgen en ze lijkt me een lieve en aardige meid.
We weten dat we allemaal zondig zijn, maar dat is alleen de ander,'wij' zondigen zelf nooit.
Roozemond
Ik kan de vragen van jouw wel goed begrijpen. 't Belangrijkste is dat jij met je vriendin er samen uit komen in de eerste instantie. Ik hoop dat jullie vertrouwen in elkaar weer zo groot wordt, dat er verder, naast God, geen mensen bij betrokken hoeven te worden. Ook zij zijn mensen, en ondanks dat ze kunnen beloven dat ze het voor zichzelf houden, laat de praktijk vaak zien dat anderen het ook al vlug weten, en dan worden er teveel dingen kapot gemaakt.....
Ik hoop en bid dat jullie er samen met God uit zullen komen!
En weet: vergeving maakt vrij!!
Gods zegen.
plderoos
Hoewel ik een vrij fel standpunt heb over overspel e.d. ben ik het met Roozemond eens. Als ik het zo inschat heeft zij een soort knarsende gewetenswroeging gehad en uiteindelijk besloten dat, terwijl ze wist dat ze jou er door kwijt kon raken, niet kon leven met oneerlijkheid. Ik denk dat daar zoveel liefde uit blijkt dat je haar volledig vertrouwen kunt. Ik denk daarom dat ze je vergeving meer dan waard is. Leer elkaar daarom beter kennen, ook op sexueel vlak (maar ga natuurlijk niet te ver!) Neem de tijd om aan elkaar te wennen want, zegt het Hooglied, "wekt de liefde niet op en prikkelt haar niet, voordat het haar behaagt". Want, op het gevaar af dat ik de gedachte nu zelf opwek, het moet natuurlijk niet zo zijn dat straks, in getrouwde toestand, iedere keer als jullie gemeenschap hebben, jij aan haar vorige man moet denken. Dus neem de tijd om aan de gedachte te wennen en wees haar dan net zo trouw als zij jou.
AHHK76
Beste ....
Ik begrijp je vraag, ik begrijp je geschokt zijn. Ik weet hoe je je voelt. Toch wil ik je niet adviseren haar te verlaten! Praat er ook niet over met haar of jouw ouders over te praten, tenzij hier al van weten. Stel dat het andersom was, dat jij al eens gemeenschap had gehad en je ouders wisten het niet? Zou je het fijn vinden als het aan jouw ouders werd verteld?
Als je het er erg moeilijk mee hebt, zoek dan een vertrouwenspersoon, die onpartijdig is. Heb je een wijs ouder iemand in je omgeving waarmee je echt vertrouwelijk kunt praten? Vertel hem of haar wat je bezig houdt en waar je mee worstelt, eventueel samen met je vriendin. Neem even de tijd om dit te verwerken.
Ik hoop dat je haar kunt vergeven en dat jullie samen ervaren dat God vergeeft. Zodat jullie dan samen verder kunnen. Gods zegen toegewenst!
Justinus
Ik ben toch wel geschrokken van wat ik hier zoal lees. Ook wat vragensteller schrijft "Ik wil ook graag met haar ouders erover praten. Mogen wij op bijbelse gronden nog wel met elkaar trouwen? Moeten onze ouders erbij betrokken worden?" Waarom praten met haar ouders? Wat hebben die er mee te maken? En er over praten met "onze ouders"? Kom nou!
Ik moet steeds denken aan wat de Heer zegt: wie iemand aan ziet om haar (hem) te begeren heeft overspel gepleegd , dat wordt echter niet bekend, en je leeft rustig door. Het meisje hier is eerlijk en wordt min of meer afgemaakt op zogenaamde bijbelse gronden!
@AHHK76: ben het roerend met je eens, al zou ik persoonlijk niet over "vergeven" spreken maar meer over accepteren in liefde.