Tegelijk klaarkomen

E. (Betsy) Westeneng / 13 reacties

Vraag

Als mijn man en ik gemeenschap hebben, komt mijn man wel klaar, maar ik niet. Daarom bevredigt hij mij daarna nog met de hand. Ik vind dat prima zo, maar hij wil van alles proberen om tegelijk klaar te komen tijdens de gemeenschap. Zoals we het nu doen hoort het niet volgens hem. Klopt dat?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Er is geen regel hoe je het beste kunt vrijen, elk stel zoekt samen een manier die voor ieder prettig is. Dat man en vrouw gelijktijdig een orgasme beleven, is een zeldzaamheid. Echtgenoten, die dit nastreven omdat zij het idee gekregen hebben dat dit zo hoort, komen teleurgesteld uit. Het is ook helemaal niet nodig dat het orgasme van de een samenvalt met dat van de ander. Eerst de een en daarna de ander, of de een wel en de ander niet, kan even goed.

Het gaat bij het liefdesspel niet alleen om het bereiken van het hoogtepunt. Het hebben van een orgasme omvat wat tijdsduur betreft slechts een klein gedeelte van het totale liefdesspel. Het is zelfs niet per se noodzakelijk een orgasme te krijgen om een bevredigend seksueel contact te hebben. Voor mannen is het vaak wel een essentieel onderdeel: slagen zij er niet in tot een zaadlozing te komen, dan is de geslachtsgemeenschap voor hun gevoel vaak niet compleet of zelfs mislukt. Voor vrouwen is het ervaren van een orgasme minder nodig dan voor mannen. Vaak vinden zij het gevoel van intimiteit en emotionele nabijheid van meer belang.

Het is belangrijk, dat je met elkaar kunt communiceren wat je graag wilt bij het vrijen en wat je minder prettig vindt. Dan kun je rekening houden met ieders wensen. Praten over seks is niet gemakkelijk, maar blijkbaar zijn jullie daar al wel vertrouwd mee.

Voor meer informatie over intimiteit in je huwelijk en het omgaan met verschillende wensen wijs ik je op het boek: Samen genieten, gids voor groei in je seksuele relatie, onder redactie van Piet Wagenaar.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

E. (Betsy) Westeneng

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeute/relatietherapeute/seksuologe (eigen praktijk)

    Mw. Westeneng is op 1 juni 2023 overleden.

13 reacties
waldboy
Wij deden het ook altijd zo. Eerst hij en dan met de hand zij. We zijn nu 40 jaar getrouwd, en een orgasme wordt steeds onbelangrijker. Als we maar hebben genoten, daat gaat het ons om. En je doet het niet voor jezelf, maar voor de ander.
pieterjo
Het is wel degelijk mogelijk om tegelijkertijd klaar te komen. Zou God het zo bedoeld hebben zoals het nu bij jullie gaat en zoals het gaat bij de reactie die Waldboy heeft gegeven? Nee, God heeft het zo bedacht dat je samen het hoogte punt kunt bereiken. Dat is juist het wonderlijke van de gemeenschap. Het feit dat je de vraag al stelt geeft wel te kennen dat het niet echt voldoet zoals het nu gaat. Hoe je dit kunt bereiken vereist oefening en staat duidelijk omschreven in het volgende boek: Het wonder tussen man en vrouw, geschreven door Tim en Beverly La Haye. Een must voor elk huwelijk.
Boda6
Pieterjo: daar ben ik het niet mee eens,
Als je een gezin hebt en een druk leven, is de kans erg klein dat je klaar komt,onbewust ben je als vrouw toch met je hoofd ergens anders tijdens het vrijen, je denkt eraan dat elk moment missch. 1 van je kinderen naar je toe komt em wat je die dag hebt gedaan,vrouwen genieten ervan maar je bent er niet altijd Echt bij,
Bij mij gebeurt het eens in de zoveel jaar? En als je kinderen hebt gekregen ben je ook minder gevoelig oop dat gebied.
Wij doen het ook net als waldboy en daar zijn we erg tevreden mee
Rik
Je moet toch ergens over klagen.....
Daniel
Pieterjo: het samen met je geliefde gemeenschap hebben is het hoogtepunt, dat is wat God heeft bedoeld.
Samen klaarkomen is een technisch 'iets' en heeft niets met liefde te maken.
Dat heeft meer met porno te maken dan met ware liefde.
Als je samen klaarkomt is het mooi en zo niet is het net zo mooi!
Gek dat ik altijd reageer op dit soort onderwerpen terwijl ik een goed huwelijk heb en dat is meer dan alleen vrijen.
Dat is ook jevrouw helpen met het huishouden zodat je samen nog op de bank kunt gaan zitten voor het naar bed gaan. Als ze me dan liefdevol aankijkt krijg ik zo'n blij gevoel.
guustje20
Pieterjo, ik heb met veel verbazing jouw reactie gelezen. Het gaat gewoonweg voorbij aan de realiteit van het leven.

Realiteit: zie de reactie van de voorgaande heren: er is meer in het liefdesleven dan gelijktijdig klaarkomen. De basis van een goed liefdesleven is een harmonieus leven, elkaar vetrouwen, liefhebben om andere kwaliteiten dan de prestaties in bed.

Realiteit: niet elke partner heeft gelijktijdig zin in gemeenschap. Belangrijker is dat je de band met je partner versterkt door liedevol de liefde te beleven. Klaarkomen is van ondergeschikt belang... het gaat om het gemeenschappelijk beleven van de intimiteit.

Daarnaast heb ik een vraag aan jou, Pieterjo: volgens jou moet je samen klaarkomen en de gemeenschap moet ook nog gericht zijn op de creatie van nieuw leven... Volgens mij ben je dan dubbel bezig: vrij jij om jouw partner te bevredigen of om G'd te behagen?
guustje20
Beste vragenstelster, zie mijn (vrouwelijke) reactie.
Justinus
@Pieterjo 28.07: Hoe weet jij "God heeft het zo bedacht dat je samen het hoogte punt kunt bereiken." Heb je een directe verbinding? Sta toch eens met beide benen op de grond. Geef mij dan maar de reactie van Boda6 en Guustje20. Zij beiden verwoorden wat er werkelijk leeft bij mensen! En wat Betsy Westeneng zegt (Het is ook helemaal niet nodig dat het orgasme van de een samenvalt met dat van de ander. Eerst de een en daarna de ander, of de een wel en de ander niet, kan even goed) is me uit het hart gegrepen! Dat is een antwoord waar je wat mee kunt! En wat Daniel in de laatste twee volzinnen zegt onderschrijf ik volkomen. Dat is bij ons ook erg belangrijk!
Ik hoop dat vragenstelster zich gesteund weet door anderen, m.u.v. Pieterjo! Sterkte er mee en blijf genieten op jullie wijze!
Johan00297
Het klinkt een beetje flauw en algemeen bekend, maar een vrouw zal eerst goed opgewarmd moeten worden met aandacht, massage of vooraf wat "hand()werk".
Als je dan met de penetratie begin is ze al een stuk op weg.
De moeilijkheid is natuurlijk om als man je te beheersen tijdens het voorspel, dat zal de ene keer beter gaan als de andere keer.
En als man kan je het natuurlijk ook gewoon 2 keer doen, je moet er alleen de tijd voor nemen.
Wat ook kan is dat de vrouw haarzelf een handje helpt tijdens het vrijen.
Wanneer wij de tijd nemen lukt het zo altijd om samen een hoogtepunt te bereiken, dat klinkt mooi maar helaas nemen ook wij vaak te weinig tijd voor het voorspel.
Maar goed, tegelijk een hoogtepunt bereiken staat niet gelijk aan een perfect huwelijk, er is inderdaad meer.
AHHK76
Ik vond een tip in het boek "Het wonder tussen man en vrouw" (wat in de tweede reactie wordt aanbevolen):
Als de man eerst de vrouw bevredigt en zij daarna pas gemeenschap hebben, zou het zo kunnen zijn dat jullie daarna wel een gezamelijk hoogtepunt beleven.
Verder ben ik het eens met de bovenstaande reacties, dat liefde veel meer is dan tegelijk klaarkomen! En dat een huwelijk ook goed kan zijn, zonder dat!
Jess
Een hoogtepunt door penetratie? Dat is bij ons nooit gebeurd, hoe opgewarmd ik ook was!
boulanger
Toch lijkt het me leuk om eens een keer mee te maken. Het schijnt zo bijzonder te zijn ;-)
Erikie2
voor mij is elkaar ultieme liefde geven velen malen belangrijker dan tegelijk klaarkomen.....