Heel erge menstruaties

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw, begin twintig. Ik heb het volgende lastige probleem. Als ik ongesteld ben, ben ik dat negen van de tien keer heel erg. Ik ben niet altijd regelmatig ongesteld; soms sla ik een maand over, of ik ben twee keer in de maand ongesteld. Ik gebruik tampons en daarnaast ook nog maandverband. Vaak gaat het toch nog fout. Zwemmen gaat bijvoorbeeld niet. Daarnaast heb ik ook veel last van erge buikkrampen. Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Zou het een vleesboom kunnen zijn? Ik vind het erg lastig om met dit probleem naar de huisarts te gaan, omdat ik een aantal jaren geleden verkracht/misbruikt ben. In de huisartsenpraktijk is wel een vrouwelijke huisarts aanwezig, maar dan nog durf ik niet.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Allereerst: wat naar om te lezen dat je verkracht/misbruikt bent. Heb je het al kunnen verwerken? Speelt dat nog een rol in jouw (buik)klachten? Je zult het er niet voor niets bij vermeld hebben.

Overvloedig bloedverlies tijdens de menstruaties kan verschillende oorzaken hebben. Een vleesboom is inderdaad een van de mogelijkheden. Vaak vind je, zeker op jouw leeftijd, geen afwijkingen aan de baarmoeder.

Wil je meer duidelijkheid en/of zekerheid dan raad ik je toch echt aan een keer naar de (vrouwelijke) huisarts te gaan.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

menstruatieseksueel misbruik
2 reacties
AHHK76
Sterkte ermee!
Daniel
Vragenstelster doe a.u.b. aangifte van de verkrachting, wie het ook gedaan heeft.
Verder wens ik u veel sterkte en moed.