Omgaan met schoonmoeder

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Wat is een goede manier om met kritische mensen om te gaan die je bijvoorbeeld op het uiterlijk beoordelen? Ze zeggen dan bijvoorbeeld: "Ben je echt in die kleding daar naar toe gegaan?" In mijn geval is het mijn schoonmoeder. Ik heb het idee dat het een stukje onzekerheid is van haar, maar op zo'n manier vind ik het moeilijk om positief te zijn en haar bevestiging en complimenten te geven. Ze kan doen alsof ze alles voor elkaar heeft en dat straalt ze ook uit. Ze geeft mij het gevoel dat ik minder ben. Ik trek het me gelukkig niet persoonlijk aan, maar soms moet ik uitkijken dat ik er niet gefrustreerd en boos door ga worden. Ik kan er ook helemaal door dichtklappen. Ik vind het moeilijk hoe ik op zulke uitspraken moet reageren.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Je schetst een vervelende situatie. Overigens kan het ook zo zijn dat je schoonmoeder iets op een bepaalde manier gewend is of op haar kinderen heeft overgebracht. Ik weet niet of je getrouwd bent of dat het je aanstaande schoonmoeder geldt. In elk geval kan ik me er iets bij voorstellen dat jouw keuzes mogelijk afwijken van wat zij graag zou willen dat jij kiest. Ik zelf zou me in dat geval afvragen waarom iemand zo reageert: waarom zou de persoon in kwestie kritiek hierop hebben? Ik zou me proberen in hem of in dit geval haar proberen te verplaatsen.

Hoe dan ook is het vervelend. Ik denk dat je moet proberen de ongemakkelijkheid bespreekbaar te maken. Misschien kun je beginnen met je vriend/vriendin of man/vrouw te vragen waarom je schoonmoeder zo reageert of waarom ze dat vindt. Dan kun je jezelf al meer in haar verplaatsen. Daarna zou je jouw schoonmoeder voor een gesprek kunnen vragen en dan voorleggen waarom zij dat vindt en dat jij jezelf daar vervelend over voelt en jezelf boos en gefrustreerd kunt voelen. Misschien dat er van haar kant dan ook begrip voor jou komt. Als je van beide kanten begrip hebt voor elkaar, kunnen dingen mogelijk worden uitgepraat en vervelende situaties vermeden.

In elk geval hoef je niet altijd direct te reageren, maar je kunt ook vragen waarom iemand anders iets zegt of vindt. Dan kan die ander zich nader verklaren. En dan kan jij je ongemakkelijkheid bij een bepaalde uitspraak uitleggen.

Ik hoop dat je zo wat handvatten hebt om uit deze vervelende situatie te komen.

Hartelijke groet,
M. W. Muilwijk

Ds. M.W. Muilwijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Aalst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

relaties