Pedispray

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Sinds ik stage heb gelopen op de bouw en daar veiligheidsschoenen aan moest, heb ik enorme last van zweetvoeten gekregen Hiervoor was het er nauwelijks. Eerst dacht ik, als ik mijn stage afgerond heb en mijn werkschoenen niet meer aan hoef, zal het wel over gaan. Werkschoenen zitten natuurlijk potdicht en is er geen ventilatie. Nu heb ik een tijdje (sinds februari) mijn stage afgerond en draag ik weer mijn normale vrijetijds schoenen geen speciaal ventilerende schoenen, maar die heb ik eigenlijk nooit gehad en heb nooit zo erg als nu iedere dag last van geurende voeten gehad. De enorme overlast voor vooral mijn omgeving blijft. Ik schaam me hier erg voor en vind het heel vervelend om mijn schoenen bij mensen thuis uit te doen. Daar kan ik ook niet even snel mijn voeten wassen ofzo. Ook heb ik al een keer pedispray geprobeerd. Dit heeft eigenlijk niets geholpen. Weet u wat ik hier aan kan doen?

Antwoord

Dit is inderdaad een vervelend probleem. Ik ga er vanuit dat je dagelijks van sokken wisselt, het liefst katoenen. Pedispray op je voeten en in je schoenen is het meest aangewezen. Dit moet je wel even een tijdje volhouden om resultaat te hebben. Ook belangrijk is het regelmatig wisselen van schoenen; aanbevolen wordt om na een dag je (leren!) schoenen een dag te laten 'uitrusten' en een ander paar te dragen. Pedispray is met name tegen de geur. Voor de reductie van vocht c.q. natte voeten bestaat een antizweet crème FNA die via je huisarts verkrijgbaar is.

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

medischvoetenzweten
1 reactie
AHHK76
Bijzonder! Ik wist niet dat je zomaar ineens zweetvoeten kon krijgen, door zoiets.
Ik heb weleens gehoord en vond het ook op internet dat het kan helpen als je een periode dagelijks je voeten een paar minuten in koud water houdt. Het is nu zomer, dus dan is dat ook nog wel te doen. Als het daarvan overgaat heb je geen pedispray meer nodig en hoef je niet aan anti-zweet-creme te beginnen.
Als je dit gaat proberen, hoop ik dat het je helpt!