Babyshower

C. M. Chr. Rots - de Weger / 14 reacties

Vraag

In mijn omgeving wordt een babyshower georganiseerd, ik ben ook uitgenodigd. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee om met vriendinnen gezellig iets te drinken en een klein cadeautje mee te brengen. Echter, er zijn ook mensen in mijn omgeving die hier vanaf zien omdat ze het voor de geboorte niet vinden kunnen (waarschijnlijk omdat er nog zoveel mis kan gaan?). In de Bijbel was dit niet actueel, maar wat zou een Bijbelse keuze hierin zijn?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, een babyshower voor de geboorte van het te verwachten kind... geen idee of men vroeger in Israël veel aandacht besteedde aan de voorbereidingen om een nieuw leven te ontvangen. Maar ook toen duurde de tijd van het in-verwachting-zijn niet voor niets negen maanden! Je voorbereiden betekent in ieder geval: een plaats klaar maken. In je hart en in je huis. Ook binnen de familie is het heel fijn als een kindje welkom is: niet alleen de aanstaande vader en moeder zijn bezig met de voorbereiding, maar de aanstaande grootouders eveneens! Kleertjes zijn er nodig, een wiegje of bedje... maar is dat te vergelijken met de luxe van wat tegenwoordig een babyshower behelst? Dat de aanstaande moeder haar geluk wil delen met vriendinnen door een gezellige morgen of middag te organiseren is prima, maar met het geven van cadeautje(s) kun je toch ook wachten tot de baby geboren is als dát de moeite is? Bespreek dit eens op deze manier met de mensen in je omgeving die moeite hebben met de uitnodiging!

Marijke Rots

Lees ook: 'Gender reveal party'

14 reacties
Prisma23
De ontmoeting tussen Maria en Elisabeth als voorbeeld van een "Bijbelse babyshower"...?
Wil1984
Een duidelijk antwoord van mevr. Rots. Het zal heel persoonlijk zijn, maar mijn ervaring is dat als je een zwangerschap hebt meegemaakt waar het kindje vóór de geboorte sterft,dan denk je totaal anders over zulke zaken als babyshowers en cadeautjes geven tijdens de zwangerschap. Bij mij in de kast liggen cadeautjes voor een kindje wat nooit het levenslicht heeft gezien. Heel confronterend en pijnlijk.

@En prisma23, de ontmoeting tussen Maria en Elisabeth een Bijbelse babyshower? Ik denk dat er weinig babyshowers gehouden worden anno 2022 waar het over de geboorte van het Kind Jezus gaat. Laten we die vergelijking maar niet maken.
damy
Als aanvulling op het antwoord: de a.s. moeder weet hier meestal niets vanaf, het wordt als verrassing gedaan door zussen/vriendinnen e.d.
Marinam
Tja, een cadeautje niet doen omdat het mis kan gaan, dan kun je dat nooit doen. Ook na de geboorte en wanneer een kindje opgroeit is het leven kwetsbaar en kan er altijd iets gebeuren toch.

Het is jouw keuze of je wel of geen cadeautje geeft maar het wordt vaak wel fijn gevonden dat je deelt in de vreugde van het verwachten. Overigens kun je ook een cadeautje voor de moeder geven, om die laatste loodjes goed door te komen. (Chocola of douchegel ofzo)

Een bijbelse keuze lijkt me dat je omziet naar je naaste, hoe jij daar invulling geeft is aan jou..
Iboi
Ik begrijp het wel, er kan nog zoveel mis gaan voordat een baby is geboren. Dan loop je op de zaken vooruit. Zo dacht ik voordat ik zwanger was. Ik heb heel veel onzekerheid gehad tijdens mijn eigen zwangerschap. Inmiddels ben ik heel wat jaren verder en denk ik meer aan het aanpassen aan het gevoel/de beleving van de ander. Leef mee met de persoon die in verwachting is, een cadeautje kan het naar de baby uitzien extra leuk maken. Stel dat het wel mis zou gaan, dan leef je mee met het verdriet. Wees er voor elkaar ipv mag wel/niet afwegingen te maken. Zo denk ik er over.
NorahLinde
Feit is dat de babyshower overgewaaid is naar NL vanuit een seculier Amerika. Waarom? Geen idee, alles moet tegenwoordig gevierd worden, alles moet steeds gekker. Op zich niks mis mee, ware het niet dat op al die vieringen meestal vergeten wordt de lof van God groot te maken en daar zou het toch om moeten gaan als wij iets te vieren hebben?
Laatst hoorde ik van een verjaardag. De vrouw was 'gewoon' 53 geworden, geen bijzondere leeftijd. Ze had een christelijke spreker uitgenodigd en met al haar gasten hadden ze psalmen en liederen gezongen rond een maaltijd en geluisterd naar de spreker. Cadeaus wilde ze niet, geld kon gegeven worden aan de vervolgde kerk. Dat verhaal staat me nog steeds bij...
Samanthi
@NorahLinde
Het komt uit de 18e eeuw bij de kolonisten vandaan.
De as moeder werd geholpen om de babyspullen bij elkaar te krijgen, kolonisten waren veelal puriteinen, bevindelijk gereformeerden ed.

Zelf kreeg ik ook nog een of ander pakket, toen mijn kindje overleden was.
Maar ik was ook begonnen met het verzamelen van baby spullen.

Een kadootje geven aan een zwangere vrouw is niet verkeerd, ze heeft toch van alles nodig?

Vooral voor mensen met weinig inkomsten is het een uitkomst.

Er kan idd vanalles misgaan, dat kan ook na de geboorte.
Ja we mogen vooruitzien en zorgen, maar wel onder voorbehoud van Jacobus.
NorahLinde
@samanthi, daar is ook niks mismee, zoals ik al zei. God groot maken, dát wordt meestal vergeten en dát was precies mijn punt. Alles is zo egocentrisch, mensgericht geworden.
Samanthi
@Norahlinde dit schreef je erover:
"Feit is dat de babyshower overgewaaid is naar NL vanuit een seculier Amerika. Waarom? Geen idee, alles moet tegenwoordig gevierd worden, alles moet steeds gekker. Op zich niks mis mee, ware het niet dat op al die vieringen meestal vergeten wordt de lof van God groot te maken en daar zou het toch om moeten gaan als wij iets te vieren hebben?"

Dit is ongenuanceerd, heeft niets met God grootmaken te maken, of je nu wel iets viert of niet.

Ook bij de dame van 53 heb ik ook niet het idee dat het God grootmaken is, je vertelt iets over haar, niet over God, zo blijft de mens in het middelpunt staan, (al kan het zo zijn dat die vrouw dat wel gedaan heeft en het helemaal niet fijn vind dat er zo over gesproken wordt) terwijl een as moeder misschien 's avonds op haar knieën God groot naakt omdat ze nu genoeg spullen heeft om de baby te verwelkomen.

Wees voorzichtig wij zien alleen de buitenkant.
Alide
Misschien ligt het er ook aan hoe je invulling geeft aan de babyshower. Wij zijn eens met een klein groepje vriendinnen bij een zwangere vriendin geweest die het pittig had. Allemaal wat lekkers mee, uit de Bijbel gelezen, met elkaar gebeden en een klein cadeautje gegeven. Werd zeer gewaardeerd door de a.s. moeder en hoe mooi om op zo'n manier met elkaar mee te leven.
leene
Het kan honderd keer van de puriteinen afstammen maar het komt nu toch echt via de zgn sterren naar ons land overgewaaid. Ik heb er niets mee. Het is allemaal zo ja hoe moet ik het noemen: over de top, overdreven. Maar of het Bijbels niet verantwoord is. Geen idee.
Zelf zou ik voor nu iets geven voor de moeder zelf. Een bon, bodylotion, of weet ik wat en dan later als de baby geboren is een cadeau voor de baby.
Als de ouders geen geld hebben is het wellicht anders maar om daar nu een baby shower voor te geven. Kun je beter iemand bellen met de vraag of ze baby spullen nodig hebben.
Samanthi
@leene
Als vriendinnen of kennissen een shower organiseren en im zou gevraagd worden, zou ik daar van harte naar toe gaan, als je aan mensen vraagt of ze iets nodig hebben of of je iets voor hen kan dien zul je in de meesten gevallen nee horen.

I
Samanthi
Ps een as moeder organiseert het niet zelf, dat doen geliefden om haar heen voor haar.
Nen
Met onze vriendinnengroep deden we het juist wél om de aanstaande moeder te bemoedigen. Ikzelf heb het ook een aantal keren mogen ontvangen.

Wat is het fijn als er ineens een groep dames op de stoep staat met een gitaar, kaarten vol bemoedigingen van God voor de naderende bevalling en lekkers om het leven te vieren!

Sinds wanneer zijn wij christenen bezig met 'stel dat het mis gaat' in plaats van 'God is de Gever van leven' en uitgaan van Zijn bescherming en zegen?
Vind het een vreemde 'wereld op z'n kop' gedachte die ik hier lees.
Zegen de zwangere, spreek goede woorden over haar kindje en bevalling.
Wat zou Jezus doen?

En ja, er is soms verdriet en een ellendige keer in de gang van zaken.
Dan is er wederom een reden om met elkaar die persoon op te zoeken, voorzien van liefde, bemoediging, gitaar en een knuffel.
Maar meestal volgt het kraambezoek om het leven te vieren.

ps ook als het om een 'seculiere' babyshower gaat kan je daar juist een lichtje zijn! Goede tip om iets voor de moeder te geven als dat beter voelt.
En schrijft een kaartje met een mooie bemoediging die je vooraf aan de Here vraagt voor die persoon :)