Nog steeds niet zwanger

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn nu zo'n negen maanden getrouwd. We willen allebei heel graag kinderen, maar tot nu toe is het nog steeds niet gelukt. Terwijl we wel de temperatuur bijhouden en zeker weten dat er een eisprong plaatsvindt. Hoe kan dit? Natuurlijk beseffen we dat het een gave van God is als we kinderen mogen ontvangen, daar bidden we ook veel om samen. Maar soms is het wel moeilijk. Hopelijk kunt u hier een reactie op geven.

Antwoord

Aan de ene kant kan iemand na één keer gemeenschap al zwanger worden en aan de andere kant heeft het soms ook even z'n tijd nodig, terwijl er dan helemaal niets aan de hand hoeft te zijn. Het is net zo als met het spel "Mens, erger je niet". Je weet dat je een kans van één op zes hebt om een zes te gooien, maar als je er op zit te wachten omdat je met al je pionnetjes buiten het spel staat, dan lijkt het wel alsof je geen zes meer kunt gooien, terwijl de anderen dan wel achter elkaar zes gooien. Zo gaat dat vaak.

Als een stel openstaat voor een zwangerschap, dan zie je (uit de statistieken) dat na één jaar 70-80 procent zwanger is. In het volgend jaar raakt nog eens 10 procent spontaan zwanger. In de medische kringen is het gebruikelijk dat wanneer een echtpaar na één jaar nog niet zwanger is, er medische hulp wordt ingeroepen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

kinderwens