Verboden vrucht

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

In het antwoord op “Apple de religie van het beest” wordt gesteld dat er in de geschiedenis van de kerk, de appel weergeven wordt als de verboden vrucht. Echter ik heb hier nog nooit ergens bewijs voor gevonden. In ieder geval geeft de Bijbel nergens aanleiding om aan te nemen dat het een appel is. Vanwaar dat men de appel dan toch als verboden vrucht ziet? Bestaat de verboden vrucht überhaupt nog wel? Het lijkt mij aannemelijker dat God deze verboden vrucht onttrokken heeft aan de aarde. Als het anders hoor ik graag waar ik meer erover kan vinden (bewijs).

Antwoord

Ik geef enkele aanwijzingen dienaangaande:

Uit “The Lost History of Man” met betrekking tot Mesopothamische geschriften: “De Bijbel verteld hoe de "Heer" woedend was toen hij er achter kwam dat Adam en Eva van de vrucht van de "boom van kennis van goed en kwaad" hadden gegeten en verbande ze vervolgens onmiddellijk uit de hof van Eden voordat ze ook van de "boom des levens" zouden eten en daardoor het eeuwige leven zouden verkrijgen. Alhoewel de meesten denken dat deze vrucht een appel betreft staat er niet geschreven om wat voor soort vrucht het in feite gaat. Eva zou volgens de tekst verleid zijn geweest door een "slang", maar het is belangrijk om te weten dat deze in dit betreffende verhaal geen "duivel" werd genoemd maar simpelweg: "satan", wat Klassiek-Hebreeuws is voor "tegenstander", maar het is dus geen eigenlijke naam.”

Ik geef enkele voorbeelden uit de 17e eeuw bij Nederlandse dichters als Huygens en Vondel: “APPELSCHULD, 's menschen schuld door het eten van de verboden vrucht (”Ick meen het is te halen Uyt d' eerste Appel-schuld, die wy soo dier betalen,” HUYGENS 1, 406 [1667]).

APPELSMET, de smet der zonde, door EVA'S appel in de wereld gekomen (”het hoogh altaer, daer 't Lam aen hing doorsteken, Ten zoen van d' appelsmet,” VONDEL 10, 250 [1663]).

Over Adam in ballingschap van Joost van den Vondel in een bespreking van deze literatuur: “Dit boek gaat over het bekende verhaal van Adam en Eva, God heeft een paradijs gemaakt en Adam en Eva geschapen. Adam en Eva willen trouwen, de aartsengelen Gabriel, Rafaël en Michael gaan de bruiloft regelen. Lucifer probeert de bruiloft te verhinderen, omdat een eerdere opstand tegen God is mislukt en nu wil Lucifer Gods “creaties” vernielen. Hij roept de hulp in van de van de gemene Asmodee en daarna die van de demon Belial. Belial tovert zichzelf om tot slang en gaat naar Eva, omdat zij een vrouw is en als het zwakke geslacht wordt gezien. Hij haalt haar over een appel van de boom te plukken en op te eten, het is hen immers verboden de appels te eten.”

Uit Rooms Katholieke Penitentiecyclus: Door de ongehoorzaamheid van Adam in het paradijs is de dood en begeerte over de mensheid gaan heersen. De zonde van Adam is de zonde van de gehele mensheid geworden. God plaatste Adam en Eva in de Hof van Eden (het Aards Paradijs), en vertelde hen dat zij het fruit van alle bomen in de tuin konden eten, behalve het fruit van de boom van de kennis van goed en kwaad. Zij leefden gelukkig tot een slang (wellicht Satan) Eva verleidde om de verboden vrucht (traditioneel een appel) te eten.

Daar kunnen we nog aan toe voegen dat uit historische afbeeldingen en schilderijen blijkt , ook als het gaat om kerkelijke kunst, de zondeval vrijwel altijd in combinatie met een appel wordt getekend.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Tags in dit artikel:

paradijszondeval