Refo-kinderburgemeester

D. van Genderen / Geen reacties

Vraag

Ik heb een voor mij op dit moment belangrijke vraag. Een tijdje geleden heb ik gesolliciteerd voor de 'functie' van kinderburgemeester van Goes. Dat lijkt me supergaaf! Nu ben ik geselecteerd als kandidaat, daar ben ik heel blij om, maar tegelijk vind ik het ook spannend omdat ik dooplid van de Gereformeerde Gemeente ben. Omdat Goes in juni tien jaar bestaat komt er een groot popconcert voor kinderen waar bekend wordt gemaakt wie de nieuwe kinderburgemeester wordt. Mijn vraag: Wie heeft er ervaring als of met een refo- (kinder)burgemeester? Is het zo wel mogelijk om refo-kinderburgemeester te worden? Je mag toch je eigen mening hebben en je standpunten verdedigen? Of word ik gediscrimineerd als refo? Wat moet ik doen als ik mee moet werken met dingen die eigenlijk "niet bijbels verantwoord" zijn? Ik zie uit naar jullie tips en reacties!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Mag je kinderburgemeester zijn? En kan dat wel, als je mee moet doen aan dingen die bijbels niet verantwoord zijn? Dat zal niet altijd gemakkelijk zijn, maar ik zeg niet bij voorbaat dat het onmogelijk is. Daar zou ik je beter voor moeten kennen, om te weten hoe je erin staat, ook geestelijk.

Je zult zeker bij sommige activiteiten aanwezig moeten zijn, zoals dat grote popconcert dat je noemt, waar je je wellicht niet thuis voelt. Kun je dat aan? Laat je hierin leiden door Gods Geest en ga, als je het doet, in Gods kracht. In afhankelijkheid van Hem. Tegelijk zou zo'n 'functie' je wellicht ongedachte mogelijkheden bieden om iets van je christen-zijn te laten zien en soms te laten horen. Daar hoef je je niet voor te schamen. Dat zei Paulus ook al in Romeinen 1:16: "Want ik schaam mij niet voor het Evangelie van Christus, want het is een kracht van God tot zaligheid voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook voor de Griek."

En vraag ook of je vrienden en vriendinnen je willen steunen. En als je ergens wordt uitgenodigd om bij aanwezig te zijn, waar je echt niet bij wilt zijn, zeg dat dan ook duidelijk en geef dan ook de reden aan, dat dat botst met jouw geloof. Daar zal zeker begrip voor zijn.

Het kan ook dat je tot de conclusie komt: ik kan dit beter niet doen. Ik wil niet aanwezig zijn bij activiteiten etc. waar misschien wel de spot gedreven wordt met de Heere Jezus. Dat kan ik ook goed begrijpen. Praat er ook met anderen over, met familie, vrienden, wat zij ervan vinden en bid er ook voor.

Als je het doet: heel veel succes. Als je het niet doet: geen enkel probleem, wie weet welke taak er later nog op je weg komt, in de politiek of waar dan ook. Laat je in alles leiden door de Heere zelf.

Een hartelijke groet,
Dirk van Genderen