Toelaatbaarheid van prenatale diagnostiek

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben op zoek naar bijbelteksten die iets zeggen over de toelaatbaarheid van prenatale diagnostiek, vanuit het perspectief dat leven met een gehandicapt kind niet als mogelijk wordt beschouwd i.v.m. carriere etc. Kunt u mij daar aan helpen?

Antwoord

Het probleem is niet dat prenatale diagnostiek op zich verkeerd is. Want stel dat je voor de geboorte ongeboren kinderen al zou kunnen behandelen, dan zou het alleen maar goed zijn om vroeg afwijkingen op te sporen die je vervolgens gaat behandelen. Maar dat is helaas zo goed als nog niet mogelijk. Bijna altijd wordt prenatale diagnostiek gedaan om, wanneer de ongeborene inderdaad gehandicapt blijkt te zijn, de zwangerschap af te breken. De Bijbel leert ons duidelijk dat we het menselijk leven, ook het ongeboren leven dienen te beschermen en te respecteren.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

echovruchtwaterpunctie