Fibromyalgie

drs. J. de Jongh-van Hoof / 2 reacties

Vraag

Ik, meid van 20, tob al een hele tijd met erge pijnklachten, met name in de gewrichten, heupen, vingers, nek, schouders, etc. Ik ben hiervoor naar de dokter geweest. De dokter vond het verstandig om bloed te laten prikken op reuma en lyme. Dit blijkt het (gelukkig) niet te zijn. Volgens de dokter hoef ik niet doorverwezen te worden. Ik heb nu Diclofenac, maar dat werkt niet heel erg goed. Ik merk niet heel veel verschil met voor dat ik de Diclo ging slikken. Ik wil eigenlijk zonder Diclo kunnen i.v.m. de bijwerkingen. Een goede kennis wees me op Fybromyalgie en ik herken heel veel symptomen, met uitzondering van het moe zijn. De dokter gelooft hier weinig van en wil me ook niet verder onderzoeken of doorverwijzen. Ik volg een opleiding in de zorg en weet echt wel waar ik over praat, maar ik wil ook niet al te bijdehand of als een wijsneus overkomen! Maar het is toch niet goed als een meid van 20 geen trappen meer kan lopen omdat dat zoveel pijn doet? Wat moet ik hier nu mee?

Antwoord

Fibromyalgie is een syndroom (een combinatie van diverse klachten en pijnpunten) waarbij er (tot op heden) geen afwijkingen worden gevonden. Het is dus een diagnose waar niet elke arts in gelooft vanwege het ontbreken aan ‘afwijkingen’.

Wat men ook van de diagnose vindt. Bij fibromyalgie is er sprake van een chronisch pijnsyndroom. Niet iedereen die ik ken is chronisch moe. Natuurlijk kan men eerder moe zijn, maar dat is ook verklaarbaar: pijn kost energie. Het is geen ernstige diagnose (medisch gezien), maar wel een diagnose welke het dagelijks functioneren bepaald!

Omdat het vaak chronisch is, vindt ik het persoonlijk geen luxe eenmaal verwezen te worden (alhoewel niet alle reumatologen in de diagnose geloven).

Bij revalidatiecentra zoemt men met name in op het blijven bewegen ondanks de pijn, de weerbaarheid, de acceptatie en het afwisselen van rust en activiteit.

Groeten, José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

medischpijn
2 reacties
Dorah
Beste vraagsteller,

Omdat ik zelf ook Fybromyalgie heb, reageer ik even. Als ik jou was zou ik toch maar om een verwijzing vragen. Zelf ben ik bij een reumatoloog in de St. Maartenskliniek Nijmegen geweest. Als je er een beetje in de buurt woont, kan ik je zeker aanraden daar naartoe te gaan. Daar ben ik uitgebreid getest op reumatische aandoeningen (komt in de familie voor) maar gelukkig had ik dit niet. Tijdens lichamelijk onderzoek drukte de reumatoloog op allerlei plekken die erg pijnlijk aanvoelden en toen bleek dat alle 'tenderpoints' pijnlijk waren, waarna ik deze diagnose kreeg. Zij gaf aan, net als de huisarts die hierboven antwoord heeft gegeven, dat er reumatologen zijn die het niet serieus nemen, maar dat zij van mening is dat het slechts een kwestie van tijd is voordat duidelijk wetenschappelijk kan worden aangetoond dat het bestaat en waar het precies aan ligt (zij neemt het wel serieus).
Ik kon ervoor kiezen een speciaal programma te volgen, waarbij je beter naar je lichaam leert luisteren. Ik heb dit toen niet gedaan. Zelf heb ik bijna niemand verteld dat ik dit heb, omdat het (nog niet) niet wetenschappelijk is bewezen en ik daardoor bang ben niet serieus genomen te worden.
Mijn ervaring is dat gezond bewegen erg helpend is. Niet alles kan ik, zoals hardlopen en intensief sporten. Ook heb ik vaker last van mijn gewrichten. Inmiddels heb ik geleerd om daar zonder medicijnen mee om te gaan. De ene dag gaat het prima, de andere dag niet. Sterkte met je zoektocht!
mij
Beste meid,
Wat kan het leven soms moeilijk zijn met veel pijn, ik weet uit ervaring dat dit niet eevalt , en zeker niet als je ong bent, en je wilt graag weten wat is er aan de hand,
Ik heb zelf jaren fybromyalgie gehad en was uitgeschakeld in mijn funtioneren, wonder boven wonder ben ik genezen en leef ik al weer 13 jaar zonder pijn!
Vandaar dat ik ook hier even op reageer, ik ben door een dieet van mijn pijn afgekomen !
Als je hier meer van wilt weten mag je altijd contact met me opnemen, zodat ik je uitleg kan geven. Ik kan e het ten zeerste aanraden.
mail me gerust op info@boerderijhetmolentje.nl
sterkte met alles.