Hoe moet ik omgaan met seksualiteit en hoe kan ik seksuele zonden vermijden?

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Hoe moet ik omgaan met seksualiteit en hoe kan ik seksuele zonden vermijden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het brede veld van de seksualiteit omvat heel veel. Het is moeilijk om daar in z'n algemeenheid wat over te zeggen. Toch is het belangrijk om er goed mee om te gaan omdat op dit terrein heel veel fout gaat. Belangrijk is het om te zien dat de seksualiteit een gave van God is. Er gebeuren op het terrein van de seksualiteit heel veel zonden, maar de seksualiteit op zich is geen zonde. Wel is het belangrijk om rein en heilig met deze gave van God om te gaan. Het luistert daarin nauw.

Een grondregel in het goede gebruik van de seksualiteit is altijd dat het meer gaat om geven dan om nemen. Wie seksualiteit gebruikt ter bevrediging van eigen verkeerde begeerten is bezig om deze mooie gave te verontreinigen. De seksualiteit mag gebruikt worden om zijn of haar liefde te bewijzen aan de ander. De lichamelijke éénwording mag een bevestiging en een uiting zijn van de intense liefde die man en vrouw voor elkaar mogen hebben. De gave van de seksualiteit hoort daarom ook thuis in de veilige ruimte van het huwelijk. Alles wat daarvoor en daarnaast gepraktiseerd wordt op het gebied van de seksualiteit moet bestempeld worden als zonde. Daarom is het ook belangrijk om alles te vermijden wat ons tot zonde kan brengen op dit terrein.

In een verkeringstijd is het goed om grenzen te stellen in het verkennen van elkaars lichaam. Alles wat de daad van lichamelijke éénwording oproept of bevordert, moet vermeden worden. Natuurlijk is dat een lastig terrein omdat het niet gemakkelijk is om aan te geven hoe ver men dan mag gaan. Het is in ieder geval goed om daar in een verkeringstijd goede afspraken over te maken.

Niet alleen buiten het huwelijk zijn er seksuele zonden die vermeden moeten worden, ook daarbinnen. Hoevele huwelijken zijn er al niet op de klippen gelopen omdat één van de partners niet goed kon omgaan met de gave van de seksualiteit. Pornografische lectuur, verkeerd internetgebruik, prostitutie, verkrachting binnen het huwelijk, mishandelingen enz. zijn seksuele zonden die vermeden moeten worden en waarmee gebroken moet worden. Deze reinheid van de seksualiteit kan alleen bewaard worden door dichtbij God te leven en steeds maar weer te vragen of de Heere ons wil leren om rein en heilig te leven binnen en buiten het huwelijk. Al met al een terrein waar heel veel gevaren ons bedreigen. Zowel van buiten als ook van binnen. De Heere beware ons ervoor om de gave van de seksualiteit door de modder te halen en onze lichamen te verontreinigen door seksuele zonden.

Ds. R. W. van Mourik,
Sommelsdijk

Ds. R. W. van Mourik

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam