Naderende komeet Elen

Ds. M.F. van Binnendijk / 1 reactie

Vraag

In hoeverre moeten wij de berichten over de naderende komeet Elen die eind 2011die grote schade aan zou gaan richten, en de gevolgen hiervan die ook weer verwijzen naar de voorspellingen van de Maya's, serieus nemen? Ik weet dat we voorspellers van de eindtijd niet (altijd) serieus moet nemen, maar de theorieën erachter lijken redelijk betrouwbaar en waarneembaar met satelieten e.d. Ook blijken verschillende aardbevingen in het verleden af te leiden aan de naderende komeet. Hoe denkt u hierover?

Antwoord

Er is geen eeuw voorbij gegaan of er waren voorspellers van het einde. Nu eens is er een Nostradamus (Middeleeuwen), dan weer zijn het de Maya’s die de toekomst ‘voorspellen’ (denk aan de film “2012” van vorig jaar, gebaseerd op Maya-berekeningen). Op 31 december 999 dacht men dat de wereld zou vergaan. Op 31 december 1999 stonden (bijna) alle vliegtuigen een etmaal aan de grond... (weliswaar om andere redenen). Toen de Iraakse dictator Saddam Hoessein in 1991 de oliebronnen van Koeweit in brand stak, “werd de zon verduisterd en de maan rood als bloed” vanwege de zwarte rookwolken, die weken achtereen brandden en de dagen in nachten veranderden.

Met name evangelicals kijken bovengemiddeld (uit) naar het wereldeinde, waarbij de radiopredikant Harold Camping wel een heel extreme misser heeft gemaakt door op grond van berekeningen te beweren dat afgelopen zaterdag 21 mei 2011 de wereld zou vergaan.

We weten van de immense krater (de zgn. Barringer Crater) in Arizona langs de Interstate 40, ongeveer twintig mijl ten westen van Winslow. (Of de krater door een komeet is ontstaan of door een elektrische ontlading, laat ik in het midden.) We weten wanneer de komeet van Halley (weer) voorbijkomt. Wetenschappers en Hollywood houden betreft gelijke tred voor wat betreft het einde van de wereld, kometen die op de aarde afstevenen, enzovoort.

Zelf houd ik de zaken graag helder en ik beperk me dan ook tot enkele hoofdzaken:

1. Niemand kent “de ure” dan de Vader. Hij zal Zijn Zoon zenden wanneer het Hem behaagt en de tijden vol en vervuld zijn.

2. Let wel op de tekenen der tijden, zoals in de Evangeliën voorzegd (oorlogen, geruchten, aardbevingen, schietpartijen, kinderen die opstaan tegen hun ouders en omgekeerd enz.). Merk ze op als (het geluid van) Gods voetstappen die naderen, op de manier zoals Adam de Heere God hoorde naderen in het suizen van een zachte stilte in de avondtijd.

3. Zorg voor voldoende olie in je lamp.

4. Laat je niet gek maken.

5. Lees je Bijbel, bidt elke dag.

6. “Als ik wist dat morgen de wereld verging, dan zou ik vandaag nog een boom planten en mijn belasting betalen.”

7. Tel geen dagen, maar laat elke dag tellen.

En zó voort.

Ds. M.F. van Binnendijk,
Capelle aan den IJssel

1 reactie
janvanverweg
we weten niet wanneer het einde is.
maar wel dat we er klaar voor moeten zijn.
zijn we bruiloftsgasten? en hebben we olie in onze lampen.
Heden, nu, is het tijd om tot Zijn rust in te gaan.
levend vanuit Zijn vrede, zullen we niet verschrikt raken als het einde nadert.

mmar ook, werk zolang het dag is! leef, getuig en haal de oogst binnen! nu nog is het tijd om zielen uit het vuur te redden. laten we niet verslappen!