Lastig om gevoelens te uiten

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Mijn vriend heeft er moeite mee dat ik mijn gevoelens niet uit als ik er ergens mee zit. Hij wil dat we dit samen oplossen door met hem te praten over mijn gevoelens als ik er ergens mee zit. Ik probeer mijn gevoelens te vertellen aan hem, maar het lukt me niet omdat ik het lastig vind om dit te uiten. Hij vindt dat ik zo aan mezelf denk en niet aan hem, want hij wil me graag helpen en zo de problemen samen op te lossen. Hoe kan ik me openstellen naar hem zonder het lastig te vinden? Want ik wil dat graag, voor hem en voor mijzelf.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, dit is niet zomaar te beantwoorden als ik jou niet ken! Ik ga er vanuit dat je een meisje bent, maar zelfs dat weet ik niet zeker omdat je het niet expliciet vertelt. Het enige wat ik je op dit moment dus mee kan geven is dit: probeer eerst eens voor jezelf te verwoorden wanneer je je blij voelt, dankbaar, gelukkig. Of juist boos, verdrietig, teleurgesteld. Schrijf het op in een dagboekje dat je een poosje nauwkeurig bij gaat houden. Oefenen. Oefenen en opnieuw oefenen. Wanneer je gevoelens (schriftelijk) kunt benoemen is de volgende stap dat je ze gaat verwoorden naar een ander. Bedenk ook hier maar weer: oefening baart kunst en niet alles lukt in één keer! Je leert op deze manier niet alleen jezelf beter kennen, maar ook je vriend die je feedback geeft.

Het lijkt in eerste instantie misschien zo dat je slechts aan jezelf denkt, maar dat hoeft niet zo te zijn. Min of meer gedwongen een gesprek voeren gaat zeker niet werken! Ik weet niet over welke problemen je schrijft, maar er zijn er die je niet zomaar deelt met wie dan ook... dat vereist eveneens allereerst vertrouwen en veiligheid!

Succes gewenst!
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

gevoelensuiten
2 reacties
willemina
Herkenbaar probleem, daar had ik in het begin van mijn relatie ook last van (en nog af en toe). Hoe ik dit zelf heb aangepakt:
- brieven schrijven en mailen
- een mail schrijven'(als stok achter de deur), mn vriend bellen, vertellen waar ik mee zat en achteraf die mail versturen zodat hij alsnog alles kon nalezen
- Een gesprek beginnen met "ik wil je drie dingen vertellen" en hem vragen mij niet te laten gaan voor ik ze alledrie verteld had (en vaak was het 3e punt dan hetgene waar ik echt mee zat ;-) )
- probeer niet van te voren zijn reactie te gaan bedenken, mannen denken echt anders dan vrouwen, dus grote kans dat de dingen die jij bedenkt niet kloppen.
- relativeer jezelf een beetje: oké, je hebt moeite om problemen te bespreken. Ga er lekker aan werken op jouw tempo en stel realistische doelen. Verwacht ook niet dat het in het begin makkelijk is om open te zijn, gun jezelf de tijd om je vriend te leren vertrouwen, liefde en vertrouwen groeien niet in één dag. Ik herinner me dat ik een keer 20 minuten heb zitten draaien en drentelen voor ik mn vriend durfde te vertellen dat ik eigenlijk toch niet samen met hem op vakantie wilde gaan. Als ik daar nu (2 jaar later) aan terugdenk, snap ik niet zo goed waar ik toen zo moeilijk over deed.
Zaza
Inderdaad heel herkenbaar! Ook dat draaien en drentelen wat Willemina noemt :). Ik kan uit ervaring vertellen dat het opschrijven van je eigen gevoelens voor jezelf heel erg helpt! Het voordeel daarvan, boven het brieven schrijven en mailen, is dat het helemaal voor jezelf is. Zorg dat niemand erbij kan en wees daarin helemaal eerlijk. Je krijgt dan duidelijkheid over je gevoelens (denk ik) en kunt het makkelijker verwoorden naar je vriend. En je kiest gewoon uit wat jij op dat moment wilt vertellen. Of mailen en er daarna op terug komen met je vriend.
En Willemina heeft ook helemaal gelijk als ze zegt dat je niet moet gaan bedenken wat mannen/jongens gaan zeggen, want gelukkig zijn ze zoveel makkelijker in sommige dingen dan mij, als vrouw :).