Oordeel van de doden

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de wederkomst van Christus. Met name dan over dat dan de levenden en de doden zullen geoordeeld worden. Maar de mensen die al overleden zijn die zijn toch al geoordeeld tot de hemel of de hel? Wordt ieder mens dan nog een keer geoordeeld? Ook zei onze dominee een paar weken geleden dat bij de wederkomst van Christus de hemel dan leeg zou zijn omdat alle engelen dan op de aarde zouden zijn om de wederkomst te vieren. Maar er zijn toch kinderen van God die in de hemel zijn? Komen die dan ook als engel naar de aarde? Of blijven die achter in de hemel? Alvast heel erg bedankt voor uw antwoord.

Antwoord

Beste vragensteller, jouw vraag komt veel voor. Diverse keren heb ik reeds in allerlei verbanden dergelijke vragen gehoord. Inderdaad worden de zielen der mensen meteen bij het sterven geoordeeld. Dat is bijbels. Bij het laatste oordeel wordt dat oordeel bevestigd, alleen -en dat is niet onbelangrijk- het oordeel zal dan gaan over de gehele mens: ziel en lichaam tesamen. Uiteraard zal dat oordeel inhoudelijk niet verschillen van het oordeel dat bij het sterven werd uitgesproken.

Of de hemel bij de wederkomst leeg zal zijn wat de engelen betreft, waag ik te betwijfelen. Er zijn er tienduizend maal tienduizenden. Wij moeten daar maar niet over speculeren. Mensen worden in elk geval geen engelen, maar blijven mensen al zulllen ze in enige opzichten als de engelen Gods zijn. Er blijft niemand in de hemel achter, want de hemel komt als geheel op aarde. God Zelf zal bij de mensen wonen.

Hopelijk is dit antwoord voor jou voldoende.

Ds. J. l. Schreuders