Opnieuw trouwen met inzegening

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

09-05-2011, 15:36

Vraag

Ik geloof en wil het juiste pad volgen wat God voor mij heeft uitgestippeld en mij keren tot Hem. Op verschillende vlakken ben ik hier al mee begonnen. Ik ben een vrouw en ben in het verleden getrouwd geweest. Ik ben destijds alleen voor de wet getrouwd, omdat ik toen niet bij een kerk zat (wel geloofde), maar het ondanks dat toch nog huichelachtig vond om dan in een kerk te trouwen. Na een aantal jaren ging het niet goed meer tussen mij en mijn ex-partner. Onze relatie was doodgebloed. Toen ik nog getrouwd was ontmoette ik mijn huidige partner, waar ik wel overspel mee heb gepleegd. Ik ben kort daarna op mijn initiatief gescheiden van mijn ex-partner. Nu is mijn vraag: ik zou graag opnieuw willen trouwen voor de wet en voor de kerk met een ingezegend huwelijk. Is dit mogelijk?


Antwoord

U tekent in korte lijnen het verloop van een gedeelte van uw leven. Uw vraag is of u een eventueel huwelijk met uw huidige partner kerkelijk kunt laten inzegenen. Laat ik eerlijk antwoorden: zoals de situatie er nu voor staat, lijkt me dat niet mogelijk. Waarom niet? U bent enkele keren, om zo te zeggen, in de fout gegaan. Echtscheiding en overspel zijn zonden die in de Bijbel veroordeeld worden. Wat de echtscheiding betreft: het huwelijk is een verbond dat levenslang geldt. In Efeze 5:31-33 wordt het huwelijk vergeleken met de verhouding tussen Christus en zijn gemeente. Daarom zegt de Heere Jezus in Markus 10:9: "Wat God samengevoegd heeft, dat moet de mens niet scheiden." Lees ook het verband ook Lukas 16:18, waar hetzelfde wordt gezegd. Daarnaast is er bij u voor uw echtscheiding ook sprake geweest van overspel. Ook dat is zonde tegenover God. Lees u maar in Genesis 39: 9 en 2 Samuel 12: 13, waar David de zonde van overspel met Bathseba tegenover de Heere oprecht belijdt. Ik verwijs ook in dit verband naar Jeremia 7:9-11 en Jeremia 23.

Nu is zondigen tegenover de Heere erg. Daardoor laden we grote schuld tegenover Hem op ons. Maar...  en dat mag ik ook zeggen, bij de Heere is vergeving voor alle zonden en de grootste zondaars. Waar het op aankomt -los van een eventuele bevestiging (een beter woord dan inzegening) van een huwelijk- is, dat er oprecht berouw over onze zonden komt en dat we die oprecht als schuld voor God belijden. Wat dat betreft wil ik u wijzen op Psalm 51, waar David ook zijn schuld belijdt.  Iets van die gestalte moet er ook bij u zijn. Bovendien, hoe staat uw toekomstige echtgenoot hierin? Trouwen doe je immers samen.

Wat betreft een eventuele bevestiging van een huwelijk, daar kan ik eerlijk gezegd niets over zeggen. Daar gaat een kerkenraad over, die -als het goed is- u ook zal wijzen op wat ik hierboven geschreven heb. Ik raad u dus aan contact op te nemen de predikant van de gemeente, waartoe u behoort en uw verzoek ook aan hem voor te leggen. Ik wens u van harte bij alles het werk en de leiding van de Heilige Geest toe, Die ons eerlijk maakt tegenover de Heere en ons onderwijst in de wil van God doormiddel van Zijn Woord.

Ds. G. van de Groep

Dit artikel is beantwoord door

Ds. G. van de Groep

  • Geboortedatum:
    07-04-1944
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Heerde
  • Status:
    Inactief
97 artikelen
Ds. G. van de Groep

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Bij ons in de hervormde gemeente wordt er i.v.m Koninginnedag na de zegen het Wilhelmus gezongen. Bij mijn vader en moeder in de Gereformeerde Gemeenten niet. Dit levert vaak een discussie op. Hoe kom...
Geen reacties
09-05-2008
Zojuist lees ik in het Reformatorisch Dagblad een verslag van een lezing over opwekkingsmuziek. Ik lees dat er moeite is met het gebruik van bezittelijke voornaamwoorden in opwekkingsliederen. “Zijn b...
Geen reacties
09-05-2019
Ik citeer Omroepzeeland.nl: “Vooral op Tholen en in de gemeente Reimerswaal zijn weinig donoren. Van der Wouw: "Hier wonen veel gereformeerden. Die mogen niet oordelen over Gods’ wilsbeschikking en du...
10 reacties
09-05-2016
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering