Vriend is nummer 3

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb sinds kort een hele lieve vriend en onze relatie is erg serieus. We hebben zelfs al trouwplannen. Voordat ik hem kende heb ik twee keer eerder verkering gehad waar ook geslachtsgemeenschap in voorkwam. Mijn vriend vindt dit heel moeilijk en zelf heb ik er ook grote moeite mee omdat ik zo graag zou willen dat hij de eerste was voor mij en niet nummer drie. We hebben veel gepraat en hij heeft het al een plekje kunnen geven, maar ik vind het nog heel moeilijk. Ik voel me schuldig en elke keer denk ik "had ik het maar anders gedaan". Ik gun mijn vriend het zo graag dat ik nog maagd was. Juist omdat ik nu zie dat seks binnen het huwelijk hoort en niet zomaar in de verkeringstijd.

Hebt u tips voor ons om dit op een goede manier te verwerken en hoe ik die depressieve gevoelens weg kan krijgen? Ik voel me schuldig, maar tegelijk ook gebruikt omdat die vorige jongens hun verantwoordelijkheid niet gekend hebben. Ook kan ik erg weinig informatie vinden over dit onderwerp waar wij wel veel behoefte aan hebben.

Antwoord

Inderdaad is het jammer dat het zo is gegaan. Vaak wordt pas later beseft hoe ingrijpend seksuele omgang eigenlijk wel is. Je beschrijft heel goed hoe dit doorwerkt in jullie relatie. Je hebt er oprecht spijt van en zou zo graag willen dat het anders was gegaan, dat je het terug kom draaien. Je kunt er gelukkig heel goed over praten met je vriend.

Het bijzondere van het christelijke geloof is dat wanneer je je zonden oprecht hebt beleden tegenover God, Hij je ook werkelijk wil vergeven. God wil dan ook opnieuw beginnen met mensen en dus ook met jou. Belijd je fouten tegenover God en geloof dan ook dat Hij het werkelijk vergeeft en laat het dan ook achter je. Richt je dan ook op de toekomst.

Het feit dat je het niet goedpraat en je er oprecht schuldig over voelt, moet je vriend toch ook veel doen. Hij ziet toch ook dat je er spijt van hebt. Het moeilijke op dit moment is ook dat jij die ervaring al wel hebt gehad en dat dit voor hem nog onbekend terrein is. Als je samen getrouwd bent en hij heeft met jou die seksuele ervaring, dan komt het toch vanzelf weer dichter bij elkaar en zal dat verschil wat er nu is, minder zijn.

Als het toch allemaal moeilijk blijkt te zijn, kan het soms ook goed zijn om er samen eens met een deskundige (die ook zijn/haar beroespgeheim heeft) er eens over door te praten.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk