Band met vader verbeteren

M. Geluk / Geen reacties

Vraag

Ik wil graag de band met mijn vader verbeteren. Hij begrijpt mij totaal niet. Het lijkt alsof wij twee verschillende talen spreken. Ik weet dat hij het goed bedoelt. Ik weet niet hoe ik hem moet uitleggen, zodat hij het begrijpt! Ik zou graag hulp willen hebben hierbij, maar ik weet niet wat voor soort hulp wij nodig hebben en hoe ik dat moet regelen.

Antwoord

Mooi dat je de band met je vader wil verbeteren. Ik lees ook dat je vertrouwen hebt in zijn goede bedoelingen. Lastig als je zo een andere taal spreekt, elkaar niet begrijpt. Dat kan pijn doen.

Ik noem vaak als ik met echtparen of families in gesprek ben dat als je elkaar niet verstaat, dat het dan niet goed gaat. Ik moet dan denken aan de torenbouw van Babel. De Heere dwong de bewoners van Babel om zich over de aarde te verspreiden. En het effectieve middel bleek de verwarring van de taal. Als je elkaar niet begrijpt,  elkaar niet verstaat, dan is het begrijpelijk dat je op den duur niet bij elkaar blijft wonen.

Een groot deel van mijn werk bestaat uit het proberen te vertalen naar elkaar, van bedoelingen en gedachten. Het kan zijn dat de een zijn verstandelijke gedachte benoemt en de ander spreekt over zijn of haar emoties en gevoelens. Dan kan je behoorlijk langs elkaar heen praten.

Ik weet niet hoe oud je bent en hoe heftig de problemen zijn. Je zou kunnen beginnen met het met je vader te bespreken dat je verdrietig bent over misverstanden en hem vragen of hij het goed vindt dat je hulp van iemand vraagt. Dan zou je iemand uit jullie omgeving kunnen bedenken om in vertrouwen  te nemen. Misschien weet je vader wel iemand die met jullie mee kan denken.

Als je liever professionele hulp wilt, dan kan je denken aan maatschappelijk werk. Ik denk aan hulp van de Vluchtheuvel of van Stichting de Schuilplaats. Op de website van beide stichtingen, kan je zien hoe je contact kunt leggen. Je kunt ook denken aan een therapeut in eigen praktijk. Als gezinstherapeut denk ik ook vaak in mijn eigen praktijk mee met mensen die een vraag hebben zoals jij.

Rien Geluk

Tags in dit artikel:

communicatievader