Ik voel me een object

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 2 reacties

Vraag

Bij de vraag "Geen seksueel contact meer met vrouw" (die niet van mij was) zijn nogal wat reacties geplaatst. Een aantal ervan heeft me geraakt, de meeste op een negatieve manier. Zoals: "Het is geen wonder dat die man het bij zo iemand niet uithoudt, en geen wonder als hij naar de hoeren gaat." De Bijbel werd er zelfs bijgehaald om het goed te praten. Vroeger zouden ze zo iemand een scheidbrief geven. Het voelt aan alsof een vrouw geen waarde meer heeft als er geen seksuele gemeenschap (meer) is. Dan kun je haar net zo goed wegsturen want dan heb je er toch niets meer aan. Toen kwam er een reactie van iemand anders en daar werd ik helemaal warm van. Daar stond eerst de vrouw als persoon voorop, daar zou je spontaan van beter worden. Ik voel me zo vaak een object en al dat porno-gedoe maakt het allemaal nog veel erger. Ik voel me dan misbruikt door mannen in het algemeen en als mijn man kijkt in het bijzonder. Juist omdat voor mannen seks het belangrijkste is, wat vrouwen betreft, daardoor voel ik me een object. Ik kan niet meer genieten van seks omdat ik als persoon niet voorop sta. Ben ik overgevoelig of is dat gewoon het verschil tussen man en vrouw en moet ik dat accepteren?

Antwoord

Er is inderdaad een groot verschil tussen mannen en vrouwen als het gaat om seksualiteit. Algemeen gesproken denkt de man veel vaker aan seksualiteit dan de vrouw, is voor hem gemeenschap en klaarkomen belangrijker terwijl voor een vrouw tederheid en intimiteit meer voorop staan. Dat verschil in verlangen naar en beleving van seksualiteit wordt soms als een bedreiging gezien, veel minder als een uitdaging. Dan is het vooral belangrijk om er samen over te praten. Bijvoorbeeld over de betekenis die seksualiteit voor ieder van de partners heeft. En hoe belangrijk seksualiteit voor elk is.

Het feit dat seksualiteit voor een man belangrijker is dan voor een vrouw, betekent niet automatisch dat hij zijn vrouw ziet als een object, iemand die vooral (of alleen) belangrijk is voor de seks. Niet voor iedere man is de seksualiteit het belangrijkste in zijn huwelijk en voor veel mannen geldt dat ze seksualiteit willen beleven met de vrouw van wie ze houden. Ook zijn er wel huwelijken waarin geen gemeenschap plaatsvindt en waar man en vrouw toch bij elkaar blijven en van elkaar houden.

Als ik je brief lees, lees ik dat jij als persoon in jullie huwelijk niet voorop staat. Of dat is in ieder geval de manier waarop jij het voelt. En dat is heel moeilijk, genieten van seksualiteit ligt dan heel gevoelig, is voor jou niet meer mogelijk. Wat ik me dan afvraag is of jouw man dat ook ziet, dat jij vooral een object bent, (bijna) alleen goed voor de seks. Als dat zo is, hebben jullie een serieus relatieprobleem. Maar het kan ook zo zijn dat door allerlei omstandigheden jij het zo voelt (b.v. door negatieve seksuele ervaringen) maar dat je man dat heel anders ervaart. Dat voor hem seksualiteit erg belangrijk is, maar dat hij van jouw houdt als persoon en als zijn vrouw. Dat er echt wel meer in jou is dat hij waardeert en liefheeft. Gesprekken tussen jij en je man hierover zijn belangrijk! Mochten jullie er samen niet uitkomen, dan kan professionele hulp mogelijk uitkomst bieden.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
2 reacties
Daniel
Een vrouw kan in mijn beleving nooit een seksbeleving zijn, dat heeft ook niets met het geloof te maken. Als een man zijn vrouw lief heeft, zal hij ook rekening houden met haar gevoelens en niet alleen zijn zin willen krijgen. Sommigen lezen dat in de bijbel, dat de vrouw altijd moet voldoen aan de gevoelens van de man. In mijn beleving heb ik dat nog nooit gelezen en ik wil het ook niet lezen. De vrouw die je lief hebt, wil je uitnodigen om in God's huis het huwelijk te laten zegenen. En daarna wil je toch graag met je vrouw genieten van alles wat er is op deze wereld.
Drs J Ronner-Wattel geeft een goed antwoord, niets mis mee, maar ik wil zo graag benadrukken dat niet iedere man zo is. Niet iedere man gaat in belangrijke mate voor de seks.
Het gevoel van samen zijn, het eigen voelen met elkaar, verbonden door het geloof, samen oud willen worden, dat heeft met liefde te maken, niet met seks.
Samen weten dat je bij elkaar hoort, het eigen zijn met elkaar..., dezelfde 'nestgeur', met elkaar kunnen lachen, met elkaar rekening houden, gewoon lief zijn voor elkaar. Niet meer en niet minder.
AHHK76
Voel jij je een object als je man naar porno kijkt of als hij naar jou kijkt? Als het is omdat hij naar porno kijkt, dan is dat terecht. Als het is als hij naar jou kijkt, dan is het een vraag of het (helemaal) terecht is.
Mannen kijken meestal anders naar vrouwen, dan vrouwen naar mannen. Daarin zijn ze inderdaad verschillend. Als het alleen dit verschil is, dan is het goed erover te praten en het te accepteren.
Als jij jezelf een object voelt, omdat je man naar porno kijkt, of op een bepaalde manier over seksualiteit praat, of op een bepaalde manier met jou omgaat... Dan is het goed hierin verder hulp te zoeken. Het is niet de bedoeling dat je het gevoel hebt, dat je wordt gebruikt als vrouw en niet gewaardeerd als mens.
De mode en reclame van nu is gericht op seksualiteit/sensualiteit. Dit maakt dat vrouwen zich gauwer een object voelen en dat het moeilijker is voor mensen zichzelf rein te bewaren. Helaas nemen de problemen op dit gebied enorm toe.
In het huwelijk hoort de liefde voorop staan en niet de bevrediging van de gevoelens van een van de twee.