Moeder vindt jurk te bloot

C. M. Chr. Rots - de Weger / 14 reacties

Vraag

Ik ben God dankbaar voor de jongen die Hij mij heeft gegeven en waarmee ik dit jaar hoop te trouwen. Samen zijn we druk bezig met het regelen van onze grote dag. Er is echter een probleem: de jurk. Mijn (godvrezende) moeder vindt jurken al snel te bloot. Zij vindt dat ik met blote schouders niet voor Gods aangezicht in de kerk kan trouwen. Ik weet niet precies waar hem dat in zit, mogelijk angst voor afwijzende reacties vanuit de familie, opvoeding, enzovoorts. In elk geval, ik ben het niet echt met haar eens. Natuurlijk wil ik netjes gekleed zijn, maar blote schouders vind ik persoonlijk niet bezwaarlijk. Mijn vraag is: in hoeverre moet ik rekening houden met mijn moeder? Enerzijds vind ik dat het mijn dag is, anderzijds wil ik niet dat er door de jurk een schaduw over onze mooie dag valt. Wij willen op onze dag de eer van God een centrale plaats geven en ik vraag me af hoe ik hier dan mee om moet gaan.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, zelfs een trouwjapon kan al de nodige ‘zorgen’ geven. Als je de eer van God centraal wilt stellen en tegelijk je moeder respecteren zou ik op de een of andere manier voor bedekte schouders kiezen. Je hoeft het niet met je moeder eens te zijn, maar dat is nog iets anders dan tegen haar ingaan, toch? Maak er maar niet zo’n probleem van en zeker geen principiële kwestie! Ga samen op zoek naar iets moois waarvan zowel de bruid als de bruidegom en de bruismoeder blij mee kunnen zijn op jullie grote dag.

Enne… kun je geen mooie bruidsjurk vinden met bedekte schouders dan is er toch altijd de mogelijkheid van een sjaal, een stola, een leuke cape of zoiets die je in ieder geval in de kerk erover heen kunt dragen?

Een fijne dag toegewenst. Stuur me via het Refoweb maar een bruidsfoto!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

bruidsjurk
14 reacties
EVA
Goed antw. je ziet idd wel vaker jurken waar in de kerk een sjaal/stola overgedragen wordt die hebben de bruidswinkels gewoon bij passend bij je jurk!
minnie
Goed antwoord! Ik begrijp je moeder best.. ik vind het ook zediger om bedekte schouders te hebben op zo'n dag.. en er zijn tenslotte genoeg andere leuke jurken, mét bedekte schouders.. kzou er niet zo'n punt van maken..
bootje
Doe idd. in de kerk een stola of iets dergelijks om, had het zelf ook en zie het het bij ons in de familie/vrienden kring geregeld. Dan kan jij de jurk kiezen die je mooi vind, en kwets je je moeder en misschien andere aanwezige niet door een te blote jurk tijdens de dienst.
Catherine
Ik weet niet in welke kerk jij wilt trouwen, maar in heel veel kerken worden blote schouders zeker niet op prijs gesteld. Persoonlijk vind ik het maar zelden echt mooi staan. Je moet ook nog een lekker warme dag treffen, want bij windkracht 6, grijze lucht en 17 graden is het geen gezicht.
43843
Ik vind het echt een goed antwoord van mevr. Rots. Tevens vind ik dat als je in de kerk een stola moet dragen omdat de jurk te 'bloot' is, zo'n jurk ook niet 's avonds moet willen dragen.
Natuurlijk, het moet een feestjurk zijn, jij bent het stralende middelpunt op die dag, maar we hebben het ook over God een centrale plaats geven op die dag, zorg ervoor dat je door Hem gezien kan worden. Dan zal het voor je Godvrezende bruis- ( type foutje mevr Rots ) moeder ook een feestdag zijn. Een bruis - end feest toegewenst.
boulanger
@vraagsteller: succes in het uitzoeken van je jurk, en laat niet alleen de norm zijn wat jij mooi vindt of wat je moeder gepast vindt, maar vraag je af hoe je als bruid 'eerbaar' voor God kunt verschijnen in de kerk. En dat hoeft echt niet oubollig of preuts te zijn hoor!
naam
Bij ons in het huwelijksgesprek vragen ze ook of je eerbaar gekleed wilt gaan (zonder anderen aanstoot te geven). Maar dit wil je toch zelf ook...? Iedereen heeft dan ook dichte mouwen, geen inkijk (bij het knielen!) en tja, lang is de jurk denk ik altijd wel :-)
En een jurk die je in de kerk niet kunt dragen kun je toch ook 's avonds niet dragen! We leven altijd voor Gods aangezicht.
tiswat
Waar ik helaas tegenwoordig op moet letten bij foto reportages, is dat de bruidjes zoveel inkijk hebben. Ook in de kerk. Moet het zo bloot? Soms moet ik als het stel gaat knielen voor de zegen ook maar door de knieën, vanwege de diep uitgesneden decolleté .
Mooi antwoord gegeven door Marijke
kneusi
vragensteller, jou wil is belangrijker dan de eerbaarheid die je moeder je heeft meegegeven.Je moeder, een Godvrezende moeder,heeft een teer leven met de Heere! dan kan niet anders!Als jij daarvan een nagelschrapseltje had, weet jij je ook te kleden, zo ,dat de wereld niet lacht en Gods Volk niet huilt! Wees de wereld niet gelijkvormig.....alle jurken zijn te krijgen en te maken, met fatsoenlijke mouwen en lengtes en bedekte rug en voorpanden......verder jullie een mooie dag toegewenst d.v.
Gerteke
Wat een aparte antwoorden hierboven. Ik snap het probleem van blote schouders ook niet zo. Strapless jurken vind ik niks voor in de kerk, maar met een sluier erover vind ik dat eigenlijk ook geen probleem. Laat staan alleen blote schouders. Daarbij vind ik het op dit moment belangrijker wat je aanstaande man ervan vindt dan je moeder. Je komt straks in een andere verhouding tot haar te staan en die is nu al begonnen. Je kunt haar advies overwegen, maar je hoeft haar niet meer te gehoorzamen.
Lalage
In de kerk hoor je je schouders te bedekken, dat is in de katholieke kerk ook zo. Dus ik ben het eens met het antwoord hierboven: koop voor in de kerk een bolero of een sjaal ofzo.
Gerteke
Wie zegt dat dat hoort dan?
Justinus
Gaan we in de richting van moslima's die ook (helemaal) bedekt zijn?
tiswat
Soms kunnen christenen inderdaad wat leren van de moslims.

Laten zien dat je christen bent, uitkomen voor je geloof, je houden aan de regels.
Kleding enz.