Als een lam ter slachting geleid

Ds. A.A.F. van de Weg / Geen reacties

Vraag

Waarom staat er in Jesaja: "En als een lam werd Hij ter slachting geleid"? Dat zou dan dus al gebeurd moeten zijn. Hoe zit dat?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller/vragenstelster,

Jesaja 53 is een profetisch gedeelte. Voor het oog van Jesaja moet een gestalte uit de toekomst zijn opgerezen, die wonderlijker was dan Israël ooit gezien had. Deze Persoon had de bereidheid van iemand om onrecht niet alleen gewillig te ondergaan –als een lam!– , maar Zich daar zelf voor aan te bieden, terwijl Hij onschuldig was. Dat kan niemand anders en niemand minder zijn dan de Knecht des HEEREN, de Heere Jezus Christus, Die in de volheid van de tijd, deze taak op Zich genomen heeft.

Daarmee is overigens niet ontkend dat bepaalde trekken van deze Knecht des HEEREN ook al tijdens de ballingschap zichtbaar waren in het volk Israël en in Jesaja zelf. Vandaar dat Jesaja ook kan schrijven "alsof het gebeurd is", zoals je zelf aangeeft. Maar de profetieën over de Knecht des HEEREN gaan ver uit boven wat er in de ballingschap gebeurd is. Vandaar dat Jesaja door de verlichting met de Heilige Geest óók in dit "profetisch perspectief" schrijft: als een Lam werd Hij (Christus Zélf) ter slachting geleid.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. van de Weg

Ds. A.A.F. van de Weg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn