Tegen Opwekking

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Ik vraag me al een tijdje af waarom mensen zo tegen Opwekking o.i.d. zijn qua tekst. Ik heb het even niet over de manier waarop het gezongen wordt. Er stond thuis een cd aan en er kwam een liedje op waarop gezongen werd: “Jezus Koning van mijn hart.” Mijn vader vond dat je dat niet mag zeggen. Maar waarom zingen we in de kerk wel psalmen als: “God heb ik lief”, “Maar trouwe God, Gij zijt het schild dat mij bevrijdt”, “Ik zal met al mijn hart den Heer, blijmoedig geven lof en eer.” Waarom mogen we die psalmen wel zingen ook al zijn ze geïnspireerd door de Heilige Geest? Uiteindelijk kan je als zondaar, toch ook niet met psalmen meezingen “zoals God heb ik lief”, want ten diepste heb je God niet lief...

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Zie voor het antwoord ons dossier Gospelmuziek.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

gospelliederen
5 reacties
dkw
Dat heeft er mee te maken dat mensen bij voorbaat al een vooroordeel tegen opwekking hebben.
Ook al zou er een opwekkingslied bestaan met exact dezelfde inhoud als een psalm zou het nog worden afgekeurd, blindelings, zonder de inhoud te kennen.

Daarnaast moeten we natuurlijk wel concluderen dat opwekking vaak eenzijdig is, soms remonstrants en vaak minder fraaie melodieen hebben.

Daarnaast zijn de psalmen alleen onberijmd, dus rechtstreeks uit de bijbel, door de Heilige Geest geinspireerd.
De 1773 vertaling welke veelal gezongen wordt staat vol met dichterlijke vrijheden, de naam Heere was zo'n beetje verboden, het mocht alleen Heer zijn, daarom ook het kromme woordje "ai" in psalm 25:2 bijvoorbeeld. Gemaakt in de tijd der verlichting, het pad der deugd betreden en dergelijke.

Tenslotte valt er op zowel de berijmde psalmen als op opwekking wel wat af te dingen.

Een boer ging zondags naar de kerk in de stad. toen hij thuis kwam zei hij dat hij de dienst best goed vond, maar dat ze van die praise-liederen hadden, in plaats van psalmen.
"Wat is een praise-lied?" vroeg zijn vrouw.
"Wel Martha" zei de boer, "als ik je wilde zeggen 'Martha, de koeien zijn in het koren', dan zou dat een psalm zijn.Maar als ik tegen je zou zeggen
Martha, MARTHA, MARTHA, de koeien, de grote koeien, de zwarte koeien, de witte koeien, de koeien, KOEIEN, KOEIEN, zijn in het koren, zijn in het koren, zijn in het koren, zijn in het koren, KOREN, KOREN, KO¬REN, KOREN'
en ik zou dat geheel nog eens twee of drie keer herhalen, dan zou dat een praise-lied zijn."

Een jonge man ging op een zondag naar een andere gemeente dan hij gewoon was. Toen hij thuiskwam zei hij tegen zijn vrouw 'de samenkomst was wel mooi, maar ze zongen van die psalmen, in plaats van praise-liederen. "
"Wat is een psalm?"vroeg zijn vrouw.
"Wel" zei de man, "als ik tegen je zou zeggen:
'Martha de koeien zijn in het koren' dan zou dat een praise-lied zijn. Maar als ik zou zeggen:
'0, Martha; gij die mijn liefste zijt,
hoor naar mijn geroep in deze wereldtijd,
neig toch uw oor,
dat 'k u mijn klacht doe horen;
het redeloos gediert' op zoek naar geurig kruid,
maakte des mensen spijze tot zijn buit.
De runderen zijn staande in het koren'

En als er dan nog twee coupletten waren en ik zou zeggen we zingen alleen couplet I en 3, dan zou dat een psalm zijn ....
jmb
@DKW, briljant voorbeeld. Ik kan met een glimlach gaan slapen!
moedervan2
Misschien is het goed om ook de achtergrond van Opwekking te kennen. De herhalingen komen voort uit 'mantra'... en die zijn hindoestaans. Niet alle opwekking is verkeerd, maar er zitten er wel slechte tussen. Selectief luisteren is dus helemaal niet zo verkeerd.

http://www.rejoicenow.nl/page/kritiek-op-verkeerde-opwekkingsliederen
http://www.toetsalles.nl/htmldoc/opwekkingsliederen.bezwaren.htm
evantorisch
Hmm, selectief psalmen zingen zou je dan ook best kunnen overwegen.
Ik ben niet echt weg van bijv. psalm 109 en 137 en nog een aantal.
En psalm 136 lijkt ook verdacht veel op een mantra.

Veel kritiek op Opwekkingsliederen is trouwens heel niet terecht.
We missen 'dit en dat', echter vergeet men dan dat 'dit en dat' niet het onderwerp van het lied is.
Gerard314
Zolang "Opwekking" als containerbegrip wordt gebruikt zal deze discussie tot niets leiden.
Je kan pas iets over "Opwekking" zeggen als je inhoudelijk kennis van de bundel hebt. Er zitten psalmen tussen, liederen die al eeuwen in de kerk worden gezongen en jongere liederen die meer bij de postmoderne mens passen, zowel qua tekst als muziek.
Je kan prima kritiek op Opwekking hebben maar dan moet je wel een specifiek nummer noemen.