Genadetijd voorbij

Ds. J. van Rossem / 2 reacties

Vraag

Kan in het leven de genadetijd al voorbij zijn? Ik heb het niet over de zonde tegen de Heilige Geest, zoals bij Saul, dat als hij tot de Heere roept en de Heere niet meer antwoordt. Ik dacht altijd dat genadetijd je leven lang duurde.

Antwoord

Hartelijk dank voor je vraag of het heden der genade al voorbij kan zijn, voordat het einde komt. Ik heb moeten denken aan wat ik las in Hebreeën 12:17. Daar gaat het om Ezau die verworpen werd. Ik citeer: "Wat gij weet, dat hij ook daarna, de zegening willende beeërven, verworpen werd, want hij vond geen plaats des berouws, hoewel hij dezelve met tranen zocht." Ezau vroeg of Izak over de zegen, die hij Jakob gaf, berouw zou hebben. De geschiedenis van Genesis 27 maakt het duidelijk: Ezau heeft onder tranen gezocht naar iets dat zijn fout, het verkopen van het eerstgeboorterecht, herstellen kon. Hij wilde zijn leven wel over doen, als hij dan maar de verloren zegen terug kreeg. Hij zag zijn zonde hierin als een vergissing, die hij wel weer goed maken. Zelfs deze kans heeft de Heere aan Ezau niet geboden, omdat dit herstel toch ook waarachtige bekering en berouw in religieuze zin zou heben gevraagd en Ezau ondanks alle tranen bleef de verworpene (Mal.1:2) en onbekeerlijke, zoals uit het vervolg van Gensis 27 ook overduidelijk blijkt.

Voor ieder die de weg naar God in waarheid zoekt, geldt het Evangelie der belofte: "Wie zoekt, die vindt, wie klopt die zal opengedaan worden" (Matth. 7:7 v.v.). Maar men kan door volharding in de zonde, komen in het gebied waar men, net als Ezau niet meer vindt, omdat men niet meer zoeken kan.

Kan het heden der genade voorbij gaan, voordat men sterft? Ja. Ik denk ook aan Judas. Die had wel spijt, maar geen berouw. Hij had zichzelf moedwillig buiten de zaligheid gesloten. En zo zelf de deur van de genade dicht gedaan. Als een zondaar moedwillig de roepstem van de Heere in de wind slaat, is Gods geduld eens over. Hij blijft niet waarschuwen. Vandaar het woord van de psalmist: Zo gij Zijn stem dan heden, (nu!) hoort, gelooft (nu!) Zijn heil- en troostrijk woord, verhard u niet, maar laat u leiden (Psalm 95:4). Dat is wel een ernstige waarschuwing om de Heere te zoeken nu Hij Zich nog vinden laat.

Wanneer is het heden der genade definitief voorbij? Als men niet meer verdriet over de zonden heeft en onverschillig staat tegenover de zaken van de Heere. Je noemde hier de zonde tegen de Heilige Geest. Daar staat dit heel dicht bij. Daar is ook de roepstem: zoekt de Heere, terwijl Hij nog te vinden is. Waar ook het geweten dichtgeschroeid is voor en door de zonden, kon dat wel betekenen dat het heden der genade voorbij is. Een roepstem te meer om de Heere te zoeken. Laten we zuinig zijn op de genadetijd. En het heeft zeker met genadetijd te maken als een zondig mens de Heere niet meer kan missen met zijn hart. Zoek de Heere en leef. Dat geve je de Heere.

Hartelijke groet en Gods zegen,
Ds. J. van Rossem

2 reacties
kneusi
vragensteller, wat en warm antw. van de ds. zalig hij die in dit leven,Jacob,s God ter hulpe heeft.....
1a2b3c
2 Kor.6:2 Zie, nu is het de tijd van het welbehagen, zie, nu is het de dag van het heil!