Bang om te sterven

Ds. W. van der Wind / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag die mij erg bezighoud. Ik ben erg bang om te sterven en denk ook steeds dat ik binnenkort er niet meer zal zijn. Ik heb ook een datum in mijn hoofd waarop ik zal verongelukken ofzo. Ik ben heel erg bang dat dit uitkomt. Zou dat kunnen dat je dat weet? Of is dat van de duivel? Ik geniet eigenlijk nergens meer van want ik denk steeds: binnenkort ben ik er toch niet meer.

Antwoord

Beste vragenstel(st)er,

Ik kan me voorstellen, dat u door angst wordt geleefd, maar angst is niet van God. Dat is het eerste wat ik op uw vraag wil zeggen. Het tijdstip van ons sterven is alleen bij God bekend. We hebben van Hem het leven ontvangen, Gen. 2:7 en alleen als God die ademtocht wegneemt, dan eindigt ons aardse leven.

Ons leven heeft dus een heel bijzondere oorsprong, bij God, want alle leven is een scheppingsdaad van God. Maar ons leven heeft ook een bijzondere bestemming, die we delen als we in Christus het eigenlijke leven ontvangen hebben. Het nieuwe leven in Christus is het geloven in Hem, het belijden van Zijn Naam, en het hier en nu al delen in Zijn verheerlijking. Ondanks de gebrokenheid tóch al delen in Zijn overwinning.

Dit alles brengt met zich mee, dat ons leven hier ook een bijzondere bescherming geniet, zie Gen. 9: 6 en Exod. 20: 13, en wel de bescherming van de Eigenaar van ons leven. "Het leven is een geschenk van God, dat Hij ons in Zijn liefde gunt, maar waarvan Hij het oorspronkelijke eigendomsrecht en het uiteindelijke beschikkingsrecht aan Zichzelf houdt" (Dr. J. Hoek). Dat geeft een onuitsprekelijke rust!

De kwelling die u beschrijft kan daarom niet van God komen, want Hij geeft niet op voorhand een datum wanneer iemand overlijden zal. Ook zal de Heere daarmee Zijn kinderen geen angst aanjagen. De kans is heel groot dat hier de duivel aan het stoken is. Hij gebruikt immers zaken waar men angst voor heeft, om die mens concreet daarmee te kwellen en van God los te weken.

Ik raad u aan om hem in Naam van Christus te gebieden te stoppen met deze bangmakerij, hem te wederstaan in een vast geloof dat lichaam en ziel beiden Christus toebehoren, en in gebed voortdurend de Heere te vragen bevrijd te mogen worden van deze boze influisteringen. Volgens mij staat er wel los van, dat u zo bang bent om te sterven. Hier zou u echter wel mee klaar moeten komen, want dit is een invalspoort waardoor de boze binnenkomt.

Is er een bijzondere schuld waardoor u zo bang bent om te sterven? Maak het dan per ommegaande goed, belijdt uw schuld en bidt om vergeving. En als u schuld hebt bij mensen, maak het dan indien mogelijk ook goed. Zit het tussen God en u niet goed? Ga dan met dat wat tussen Hem en u instaat naar Hem toe in gebed, alleen of met een zeer vertrouwd persoon die u bijstaat, en leg uw nood bij Christus neer. Als u oprecht klopt op de deur, belooft Hij u binnen te laten. Ga staan op de vaste grond van Zijn beloften en ban daarmee de twijfel uit uw hart.

Het is zaak om te mogen leren Paulus na te zeggen: "Het leven is voor mij Christus, en het sterven is voor mij winst" Filip. 1:21. Dan is ook de grond voor alle bangmakerij verdwenen.

Tot slot, mocht u geen baat bij dit alles vinden, zou u ook eens kunnen praten met een arts, een psychotherapeut. Mogelijk zal hij iets voor u kunnen betekenen. Ik verwacht echter dat uw probleem geestelijk is en niet psychisch, maar ik durf het ook niet geheel uit te sluiten. Ontvang het leven uit Gods hand, iedere dag opnieuw, en wandel met Hem, dan gaat u onder Zijn machtige bescherming.

Ds. W. van der Wind

2 reacties
adriano313
Beste vragensteller, zoals @Ds. stelt, is het een aanklacht van de duisternis!
Niets anders! die u bang maakt en wil dat u gaat geloven wat niet klopt! want:

God heeft - U - lief...

Hoe hard iemand ook zegt dat dit niet klopt!
Hoe u ook bedenkt, dat dit soms niet voor u is weggelegd
Want dat staat geschreven in de Bijbel (joh3:16, 1 Joh.4:19 ) en dat is een belofte

Loop morgen of zondag eens een kerk binnen en vertel gewoon uw verhaal
Hoe u het nu beschrijft
Of ga morgen eens op zoek naar een pastoraat (maatschappelijk werk maar dan op gebied van geloof ) en vraag om hulp.
En als alles opeens te veel wordt, strek u handen uit naar de hemel en zegt

HEERE JEZUS, HELP!

Hij hoort je, Hij ziet je, Hij kent je bij naam, Hij heeft je geformeerd,
Geef Hem eens wat meer plaats in jou leven en probeer je hart eens voor Hem te openen
Dit kan je doen door gewoon tot Hem te praten, want Hij is de Koning
Koning Jezus, die regeert en die de duisternis overwonnen heeft!
Probeer eens te bidden, probeer eens de bijbel verder te lezen
Of als je van zingen houdt probeer onderstaande link maar eens (kopieren en plakken)
Het helpt bij allerlei verwarrende gedachten. Gewoon lekker hardop meezingen en 100x afspelen. Gewoon doen want je hebt niets te verliezen!

Ik zal voor je bidden en veel zegen!

http://www.youtube.com/watch?v=pg5iIXR4b6g
http://www.youtube.com/watch?v=7kb7b5cDe0Q
(geen reclame)
pannenkoek
Een herkenbaar stukje.
2,5 jr geleden meegemaakt bij onze zoon.
Ik heb net vorige wk nog een boekje gelezen waar hij destijds dingen in schreef.
Hij had ook last van influisteringen van de satan.

Ik heb voor me zelf een verslag gemaakt van die periode. Hierbij een stukje eruit:

"Zaterdag middag 11 okt heeft mijn man weer een poos met x zitten praten, lezen en bidden. Hij had weer zo’n last van die stem. Het gebed is een hulpgeroep geweest naar God, om die stem het zwijgen op te leggen. Onze jongen wist het niet meer, en werd erdoor gekweld. Na elk gebed vroeg mijn man of onze zoon die stem nog hoorde. Dat was het geval. Ze hebben opnieuw gebeden. Totdat die stem weg was. Ik weet nog dat ik in de gang liep en dacht 'nu bidden ze voor de 5e keer.' We mogen we zien dat die stem weg is en x hem niet meer heeft gehoord. Dit zien wij als een verhoring op het gebed. God doet wonderen, ook in ons gezin"

Bid veel!
En vraag of God die stem het zwijgen op wil leggen. Of zoals een eerder advies, ga naar een kerkenraad oid.

Veel sterkte!