Borsten laten implanteren

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van ruim 40 jaar. Mijn probleem is dat mijn borsten zich in het geheel niet ontwikkeld hebben. Dit brengt een grote lichamelijke en psychische strijd met zich mee, die met het ouder worden alleen maar groter wordt. De laatste tijd komt steeds sterker de gedachte en het verlangen bij me op om borsten te laten implanteren. Ik ben ervan overtuigd dat het voor mij een enorme verlichting zal zijn. Mijn intentie is niet om er mooier uit te zien. De Heere weet dat! Ook weet ik dat er onder christenen over borstvergroting zeer verschillend wordt gedacht. Daarom wend ik mij, voordat ik een besluit neem, tot u met de vraag wat de eventuele bijbelse en/of medisch-ethische belemmeringen zijn.

Antwoord

Daar is niet zomaar een antwoord op te geven. In de grootte van borsten zit bij de verschillende vrouwen erg veel variatie en het is heel moeilijk te zeggen wanneer borsten werkelijk te klein zijn. Te grote borsten geven vaak veel eerder echt lichamelijke lklachten zoals verhoogde slijtage van de nekwervels waarvoor operaties soms echt noodzakelijk zijn.

Het hebben van (te) kleine borsten is niet echt een reden om tot een operatie over te gaan, temeer daar het heel goed mogelijk is om dat met goede lingerie te camoufleren. Bovendien zie je na implantaten dat men nog al eens last krijgt van verbindweefesling van de borsten met alle gevolgen van dien. Ik zou in uw situatie er toch eerst eens met een goede psycholoog over praten om te zien of er toch nog niet iets anders achter zit. Als een lichaam gezond is en verder goed functioneert, is dat al een reden tot grote dankbaarheid.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

borst(en)