Internetfilter voor een smartphone

Redactie Refoweb / 9 reacties

Vraag

Bestaat er een internetfilter voor een smartphone? De belangrijkste reden voor mij om geen internetfilter te nemen, is mijn smartphone, aangezien ik daar ook op kan internetten en zo eventuele filters op mijn computer kan omzeilen. Zijn er apps voor je Iphone of je Blackberry waarmee je ook het internet op je telefoon kunt filteren?

Antwoord

Lees meer artikelen over:

internet
9 reacties
cvansteenselen
Beste vragensteller,

Een specifiek filter voor internet-op-je-mobiel bestaat niet. Je kunt wel gebruik maken van de bestaande filters. Eenvoudig gezegd stel je een proxy in op je mobiel waardoor het internet gefilterd word. Helaas moet ik er wel bij zeggen dat dit ook weer uitgeschakeld kan worden.

Ik ga hierbij even uit van mijn eigen mobiel. Ik gebruik een Windows Mobile smartphone en als filter Kliksafe. Wat je moet doen is het volgende:
--------------------------------------------------------------------------------
1. In het menu kun je naar Instellingen (Settings)
2. Daarna ga je op zoek naar Verbindingen (Connections)
3. Ga dan op zoek naar Proxy en maakt een nieuwe proxy aan.
(Dit bovenstaande kan per telefoon verschillen!)

Nu komen de instellingen:
Connects from: Work
Connects to: The Internet
Proxy (name:port): proxy.kliksafe.nl:8080
Type: HTTP
User name: jou kliksafe username
Passpord: jou kliksafe wachtwoord

Daarna op Done.

Nu moeten de verbinding nog worden ingesteld dat deze via de proxy gaat.
Hierbij ga ik weer naar het menu Instellingen > Verbindingen > GPRS.
Bij Mobiel Internet / Mail en Java vul ik het volgende in:

Connects to: Work (net ingesteld bij de proxy)

Daarna weer op done.
--------------------------------------------------------------------------------

Wanneer je een ander besturingssysteem hebt, zal dit wellicht anders ingesteld moeten worden. Maar het gaat in ieder geval om het instellen van de proxy.

Ik wil je hierbij wel helpen, wanneer jij het besturingssysteem (Android, IPhone4 enz..) doorgeeft.

Hierbij moet ik wel vermelden dat je voor bijvoorbeeld het gebruik van kliksafe daar wel lid moet zijn.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geholpen.
sydneylover
@cvansteenselen

Mooie handleiding, maar is dit niet net zoiets als een mitella omdoen terwijl je arm niet gebroken is? Als je een proxy kunt instellen zet je hem toch net zo gemakkelijk weer uit?

Opvallend wel het antwoord van kliksafe terwijl Erdee mobiel iets anders suggereert! Zie hun claim dat ze het wel kunnen op www.emobiel.nl.
Geen idee hoe het RD dat denkt te kunnen claimen, maar volgens mij is het antwoord van Kliksafe meer de waarheid: er is geen commercieel internetfilter in de handel op dit moment voor mobiel internet.
OS3
Een soort van filter is er wel voor Iphone, Ipad, e.d. Het gaat om SafeEyes waarbij je jezelf kan laten controleren door anderen. Zie verder: http://itunes.apple.com/us/app/safe-eyes-mobile/id298505665?mt=8

Al blijft het beste wapen tegen smerigheid gewoon geen internet op je mobiel. Zorgt ook voor wat meer rust in je leven.
1a2b3c
Dat is waar kilejan maar toch is daar niet alles mee gezegd.
Hoe kunnen we vragen "leidt ons niet in verzoeking" als we de verzoeking zelf opzoeken?
(ik zeg niet dat internet voor iedereen een verzoeking is maar als je zelf al denkt dat je een filter nodig hebt....)
Er zijn zonden waarvan God in Zijn Woord zegt dat we ervan weg moeten vluchten.
1 Kor.6:18 Vlucht weg van de hoererij. 1 Kort.10:14 Daarom, mijn geliefden, vlucht weg van de afgodendienst.
(Net als Jozef vluchtte van de vrouw van Potifar)
ariane
Ik heb helemaal niets met filters en dan ook nog een op je telefoon..... Hoe verzin je het!
Wat wil je op je telefoon opzoeken behalve informatie? Daarbij Mini letters,meestal duur abonnement, vaak langzaam.

Oh ja ik heb een Blackberry met internetfunctie.
henkie
Nou, verzinnen...gewoon een échte smartphone kopen ;-)
Ik zie op mijn phone toch echt erotische banners op sites en in programma's hoor.

We kunnen overigens wel weer een heel debat houden over wel of geen filter maar de vrager wil er gewoon een. Dus dan zijn tips meer welkom.
cvansteenselen
Beste mensen,

Hier word de vraag gesteld OF er een internetfilter bestaat voor de smartphone. Misschien ook nog, hoe deze in te stellen is.
De vraag is NIET of de persoon dit nodig vind! Anders zou deze immers de vraag toch niet stellen.

@sydneylover
Inderdaad, dit klopt. Dat was ik vergeten. Hierbij heb je inderdaad gefilterd internet wat van te voren gefilterd word.
rocky
SiteBlocker (www.siteblocker.nl) is momenteel bezig met de ontwikkeling van een internetfilter/parental control voor iOS en Android gebaseerde phones/tablets. Een eerste versie schijnt medio 2011 beschikbaar te zijn. (ik ben zelf gelieerd met SiteBlocker, dus ik kan het weten, toch?)
marinusheuvelman
@Rocky ben hier zelf ook mee bezig.
weet jij een beetje hoe dat precies werkt?