(N)iets tegen vriendin zeggen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 7 reacties

Vraag

Ik heb een vriendin en zij heeft een jongen waar zij mee loopt. Ze lopen hand in hand en ze zoenen heel veel. Ik ben bang dat ze al meer met hem heeft gedaan dan alleen zoenen (ik denk hierbij aan geslachtsgemeenschap). Ik weet niet goed hoe ik tegen haar kan zeggen dat ik het niet fijn vind dat ze zo slecht met de Bijbel om gaat, want we hebben al best wel snel ruzie en ik heb geen zin om een ruzie uit te lokken. Maar ik wil er wel graag wat van zeggen. Hoe kan ik dat het beste doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, aan jou de keus om íéts of níéts te zeggen. Natuurlijk zal je vriendin al snel denken dat jij je met haar zaken bemoeit. Ook al doe je dat met de beste bedoelingen. Je hebt het alleen nog maar over vermoedens. Als je iets gaat zeggen doe het dan niet boos, beschuldigend of beledigend. Kies je woorden heel zorgvuldig en voorzichtig, want je maakt heel snel meer kapot dan je lief is! Vermoedens hebben te maken met (voor)oordelen en zeker niet met vertrouwen! Wat betekent deze vriendschap voor jou? Speelt jaloezie ook een beetje een rol?

In je (hopelijk oprechte) bezorgdheid kun je in ieder geval voor je vriendin bidden. Leg je zorg voor aan God. En misschien dat je (met goed gekozen woorden) aan haar kunt laten weten dat je dát doet.

Het allerbeste toegewenst,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

vriendschap
7 reacties
schoenveter
Herkenbaar! Mijn vrienden/vriendinnen die relaties kregen gingen (de meesten!) ook veel verder met uiteenlopende situaties en motivaties. Bij sommigen hoorde ik het vooraf al dat ze dat van plan waren, anderen achteraf. Helaas maar ook gelukkig kunnen we anderen niet sturen, dat is frustrerend maar je kan niet meer dan je best doen voor ze. Je kan er niet bij gaan staan en hun handje vasthouden. En dat terwijl ze misschien daar nog helemaal niet mee bezig zijn!

Ik deed mijn best om ze te waarschuwen als ik iets merkte, al wist ik van te voren al dat het niet veel zou uitmaken. Als je het gefrustreerd zegt zal je ze eerder nog motiveren om verder te gaan dan dat je ze helpt(!). Daarna merkte ik doordat ze hun eigen keuzes maakte dat hun soms afstand van mij namen, en ik heb zelf ook afstand van een aantal gedaan omdat het ook invloed op mijzelf had. Dus let niet alleen op de ander, maar pas vooral ook op jezelf dat je niet in hetzelfde gat valt!

En nog iets, wat je nu hebt is een vooroordeel, zo had ik ook een vriend die bij iedereen dacht (die veel met het andere geslacht omgingen) dat ze sowieso geen maagd meer waren. Daardoor kon hij zelf ook niet meer de verleiding weerstaan erna. Later hoorde ik van 1 van die mensen dat hij wel veel had afgesproken, maar nooit gemeenschap had gehad met die contacten. Echt oppassen met wat je jezelf wijsmaakt!

Hopelijk helpt dit je in die worsteling, het is pijnlijk maar naar mijn idee niet anders op te lossen.
mortlach
Mijn advies: gewoon lekker niks zeggen en flink bij jezelf te rade gaan. Waarom ben je 'bang' dat ze al meer hebben gedaan? Ben je bang dat God boos is op hén, of boos zal zijn op jou omdat jij het 'hebt laten gebeuren'? Dat maakt namelijk nogal wat uit. Vind je het echt redelijk dat zij hun gedrag gaan aanpassen omdat jij je er een beetje ongemakkelijk bij voelt? Hoe zou jij het vinden als jij een vriendje had waar je mee zoent, maar verder niks, en mensen zouden jou ongevraagd vertellen dat zij denken dat je zo slecht met de Bijbel omgaat?
AHHK76
Wij mensen/refo's beginnen vaak met oordelen en beschuldigen. Eigenlijk is dat heel erg en ook niet Bijbels.
De eerste stap is volgens mij vragen. Daarmee kun je een hoop voorkomen/oplossen.
Justinus
Wat zegt mevr. Rots het treffend: "Vermoedens hebben te maken met (voor)oordelen en zeker niet met vertrouwen!"

En ik ben het ook roerend met @Mortlach en @AHHK76 eens, met name de eerste twee zinnen! Wanneer leren wij eens af steeds de vinger omhoog te hebben als het om een ander gaat?! En elkaar de maat te nemen!
Ik vind dit beschamend!
Prisma23
Dit lijkt mij gewoon de "natuurlijke" jaloezie die bovenkomt als je beste vriend/vriendin verkering krijgt. En niets meer dan dat.
Ellenoor
Ik weet het niet zeker, maar dit lijkt mij gezien de formulering een vraag van een derdeklasser ofzo. En als je bijvoorbeeld in een klas zit waar het vrij normaal is om na een klein poosje verkering al seks te hebben, kan ik me best voorstellen dat je oprecht bezorgd bent over je vriendin. Daar hoef je niet jaloers voor te zijn.
Bovendien noemt de vraagsteller hier alleen het zoenen (het kan sowieso best irritant zijn, een vriendin die heel klef is met haar vriend), maar kan ze heel goed meer redenen hebben die ervoor zorgen dat ze het niet vertrouwt.
Het lijkt me inderdaad niet slim om de vriendin gelijk met die verdenkingen te confronteren, maar misschien kun je het gesprek een keer op seks brengen, gewoon in het algemeen, en dan vragen hoe zij er tegenaan kijkt nu ze verkering heeft ofzo. Als ze dan laat merken dat ze het niet zo belangrijk vindt wat de Bijbel zegt, kun je daar altijd nog over doorpraten.
CorsdeKort
Je kunt het beste VRAGEN STELLEN.
Vraag haar gewoon:"ik zie dat je ......, en hoe doe je dat nou, niet te ver gaan?
Of, hoe ga je daarmee om, met verkering én christen zijn?
Als ze oprecht is dan zal ze wellicht dan later gaan nadenken over je vraag.

Overigens ben ik zelf van mening dat men beter God kan zoeken in zijn jeugdtijd en zijn leven beter kan inzetten voor anderen in plaats van het achternalopen van je lusten en aandacht van het andere geslacht.

Op zijn tijd zal God je dan de juiste partner geven.