Lied "Jezus houdt van jou"

Ds. J. Bos / 4 reacties

Vraag

Sinds kort zit ik in het team van de Vakantie Bijbel Week bij ons in het dorp. Overigens doe ik al jaren kinderevangelisatiewerk, maar dat terzijde. Waar ik nu tegenaan loop is het volgende. In het themalied dat we met de kinderen gaan zingen, komt de volgende zin voor: "Jezus houdt van jou". Mijn vraag is of dit theologisch klopt. Kun je dit 'zomaar' zeggen? Ik moest denken aan de tekst uit Johannes 3 vers 16. Voor mijn gevoel hangt er zoveel meer mee samen.

Antwoord

Beste vrager,

Wie op het aanbod van Gods genade ingaat wordt behouden (Joh. 1:12). Daar lezen we ook het Reformatorische Sola Fide, door het geloof alleen. Uw vraag is: "Houdt Jezus van alle kinderen, kun je dit zomaar zingen?" Wanneer ik de Bijbel opsla in het gedeelte waar het bijzonder over kinderen gaat, dan lees ik van ouders die hun kinderen naar de Heere Jezus brengen. De discipelen sturen ze weg, maar daarover vertoornt zich de Heere zeer en zegt: "Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet, want derzulken is het Koninkrijk der hemelen." Op een andere plaats onderwijst Hij de geheimen van het Koninkrijk van God en hoe een mens daar komt: "Indien gij niet wordt gelijk een kindeke, gij kunt het Koninkrijk Gods geenszins ingaan." Ik wil maar zeggen, dat de HEERE voor kinderen een bijzonder plaatsje heeft.

Houdt Jezus van alle kinderen? Kun je dat zomaar zeggen of zingen? Neem daar gerust Joh. 3:16 bij! Aan alle mensen en kinderen moet dit evangelie gepredikt worden. De DLR zeggen zelfs dat dit moet gebeuren: "Met bevel van geloof en bekering!" Er zijn er echter die komen en geloven. Er zijn  er ook, ook onder de kinderen, die niet komen  en niet geloven. Dat heeft te maken met Gods genadewoord toegepast door de Heilige Geest aan de harten van de kinderen. Dat mogen/moeten we aan de HEERE laten. Dat Jezus van kinderen houdt, is zeker. "Daar boven juicht een grote schaar van kindren voor Gods Troon!" Maar of daar elk kind dat naar de kerk en de club en de catechisatie en de vakantie Bijbelschool ging tussen staat...?

Laten wij maar getrouw aan jong en oud Gods wondere Evangelie vertellen. Dat is onze verantwoording. De rest is Gods zaak.

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

Lees meer artikelen over:

muziek
4 reacties
Gerteke
En zo is het!
Race406
Waarvan akte!
Geen toeleidende weggetjes, geen dalen van deze of gene, geen hutjes in hofjes etc.
Vertel de mensen van de liefde van God in Jezus Christus, en zij die door de Heilige Geest geleid tot God gaan, die mogen zich Zijn kinderen weten!
kneusi
vragensteller, wat fijn als je die lieve kindertjes kan vertellen van de Heere Jezus.Dat ze een nieuw hartje nodig hebben.Nicodemus kwam s,nacht tot de Heere Jezus in joh.3 De Heere wees hem Zelf de weg....Het is altijd door het wonder. vertel en zing maar zoveel je kunt
1a2b3c
... maar leer ze ajb niet dat ze maar veel om een nieuw hartje moeten vragen maar vertel ze veel over Jezus en Zijn liefde.
Door het geloof in Hem wordt de mens vernieuwd.