Bijbaantje in de horeca

Ds. J. Roosenbrand / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag waar ik best wel mee zit. Ik heb een bijbaantje in de horeca. Ik kreeg een email dat niet alle christelijke feestdagen meer vrij gevraagd mag worden. Eerste Paasdag, Pinksteren, etc., dat zijn echte zondagen. Maar mag je werken op Tweede Paasdag, Tweede Pinksterdag, Hemelvaartsdag en Goede Vrijdag? De Tweede Pinksterdag/Paasdag lijken me gewoon een extra vrije dag, op de kerkdiensten na. Maar zou je dan wel mogen werken volgens het Woord?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik begrijp je vraag, denk ik. Ik begrijp ook dat je deze ontwikkeling zelf vervelend vindt. Dat is mooi, want dat betekent dat je graag samen met de gemeente van Christus samenkomt om daar het evangelie van Gods genade te horen en te vieren, de sacramenten te gebruiken en de armen christelijke barmhartigheid te bewijzen (HC, zondag 38). Tenminste, dat denk ik in de vraag te horen. Je kunt jouw vraag ook anders beluisteren: mag het, of mag het niet? Dat is iets heel anders en als je dat bedoelt lijkt het me zinnig dat je jezelf afvraagt waar geloven voor jou meer mee te maken heeft: met het houden van regels of met de liefde voor Hem, die jou het eerst heeft liefgehad? (1 Joh. 4:10). Dat over je motivatie.

Over werken op zondag gaf ds. van Campen al een antwoord, waar ik helemaal mee instem. Ik heb er zelf onlangs ook over gepreekt. Wat Paulus zegt in Kol. 2:16-17 is erg belangrijk: "Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwe maan en sabbat. Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus." Er bestaan in het christelijke leven eigenlijk geen verplichte feestdagen, op de manier van het Oude Testament. Voor een christen verschilt de eerste dag niet van de overige dagen, op de manier waarop in het OT de zevende dag was afgezonderd van de andere dagen. ALLE dagen zijn van Christus (zie ook tweede deel van HC zondag 38).

Naar de praktijk van jouw vraag: Ik zou niet inzien waarom je niet mag werken op tweede Paas- of Pinksterdag, hemelvaartsdag of Goede Vrijdag. Over het algemeen is werken te verkiezen boven niet werken. Als je werkt kan je ook anderen met de opbrengst helpen (HC v/a 111).

Probeer de kerkdiensten alleen niet te verzuimen (Hebr. 10:25). De enige reden die ik zou kunnen bedenken voor verzuim is bij "noodzakelijk werk" (bijv. in de zorg, politie, e.d.) of als het noodzakelijk is voor je eigen levensonderhoud of dat van je gezin. Dat lijkt mij niet het geval bij een bijbaan. Maar misschien ook wel, dat weet ik niet. In ieder geval: "Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend."

Veel wijsheid bij je beslissing.

Ds. H. J. Roosenbrand

Ds. J. Roosenbrand

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Hoofddorp/Haarlemmermeer
  • Status:
    Inactief
1 reactie
1a2b3c
Goed antwoord!!