Geen seksueel contact meer met vrouw

drs. I. A. Kole / 46 reacties

Vraag

Graag stel ik een vraag aan iemand van de Ger. Gem. Ik ben een getrouwde man en heb drie kinderen. Al jaren heb ik geen seksueel contact meer met mijn vrouw. Ik ben hier niet gelukkig mee. Moet ik dit nu jaren accepteren? Mijn vrouw wil niet naar de hulpverlening. Voor mijzelf heb ik een oplossing gezocht en heb ik enkele malen, zonder dat iemand het weet, contact gehad met een andere vrouw. Ik ben hier nu wel mee gestopt. Moet ik dit nu aan mijn vrouw vertellen? Zou hier achteraf een scheiding uit voortvloeien en mag dat?

Antwoord

Broeder: wat een wespennest! Beter is deze vraag onder vier ogen te bespreken. Ik weet niet waarom je vrouw geen seksuele gemeenschap meer wil. Dat je het hier heel moeilijk mee hebt, kan ik begrijpen, maar wat is dan de beste weg? Gesprek voeren met iemand waar je vertrouwen in hebt, een schoonzus/zus/broer/ouderling/predikant/ hulpverlener.

Nu je vrouw niet naar een hulpverlener wil, moet je dat zelf doen en vragen wat zijn/haar advies is. Nu ben je naar een andere vrouw gegaan, als het voor een gesprek is, dan is het juist dat je het contact verbroken hebt, want je bent zelf heel labiel je ontvangt veel begrip, arm over je schouder en dan zijn de verleidingen groot. Ik hoop dat je net als Jozef  op tijd weggegaan bent (Gen. 39:8 e.v.)

Of is er seksueel verkeer geweest dan zitten we in een nieuwe situatie, dan heb je overspel gepleegd en geef je je vrouw alles in handen om te zeggen: Dan hoef ik hem niet meer terug.

Nu je vrouw het nog niet weet is mijn advies om hulp te zoeken bij een hulpverlener (neem een christen/christelijke instelling) en vertel je verhaal. Neem na zo'n gesprek contact op met je predikant/ouderling die je vertrouwt en je kan helpen.

Denk bij dat alles ook aan het welzijn van je kinderen: een erfdeel van de Heere! Belijdt dan schuld tegenover de Heere en je vrouw en geef aan dat je verder wilt en dat hulp zoeken van groot belang voor beiden is. Zoek je toevlucht tot de Heere Die de Schepper en de Onderhouder van ons leven is! Welzalig is de man die zijn verwachting in alles van de Heere heeft!

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk
46 reacties
hjrl
Pas na en door huwelijk kwam er een probleem aan het licht. Na onderzoek bleek het asperger. De confrontatie daarmee werd bij haar tot het gevoel: erin geluisd te zijn door mij en mij ouders. School en ouders hadden het toch moeten zien/merken?! Kind met Down is niet in ons gen. Wel in onze familie. Anticonceptie was een geloofsprobleem. Nu niet meer. Maar ondanks dat is er toch geen omgang. Dank voor je lieve reactie.
Rianne1357
Wat fijn dat er ( en ik begrijp heel goed anoniem) zo iets leerzaams gedeeld mag worden Ano.
Ik heb respekt voor jou. Mooi hoe je het beschrijft je gaat je weg met God.
inlevende een mens te zijn in zonde geboren en ontvangen, maar met natuurlijke menselijke verlangens.
Ik vind het ontzettend fijn en dapper en goed dat jullie samen verder gaan, ook juist in deze zeer moeilijke strijd. Daar rust Zijn zegen op hoor. Veel sterkte samen. Gods zegen voor jullie hele gezin van harte toe gebeden. liefs van een oudere echtgenote en moeder en oma.
Aryanna
Hjrl, jou verhaal snap ik niet helemaal. Je schrijft dat het een kwelling is naast je vrouw te liggen en geen seks meer met haar te hebben. Mij lijkt de grootste kwelling gewoon overdag, als jullie in elkaars bij zijn zijn. Want dat is dan toch ook niet meer te harden?
Verder raad ik je aan de hulpverlening in te gaan, als je wil, kun je zoveel leren om net als ieder ander functioneren. Echt, ik ken man die dat deed, zijn vrouw ging vanzelf mee, om samen tot een oplossing te komen. En, zeg ook eens tegen haar dat je blij met haar bent en dat je alles , maar dan ook alles in het werk wil stellen om je huwelijk te redden.
hjrl
Ha Aryanne, ik leg het uit: 's nachts naast haar te liggen (en haar eigenlijk te begeren) is moeilijk omdat ik weet dat ze het niet wil doen. Overdag hebben we veel dingen samen te doen voor en met de kinderen. Dat lukt meestal wel. Soms is ze bozig, en daar heb ik moeite mee. Nu ik al jaren heb moeten loslaten de hoop op gemeenschap is er wel een rust gekomen in mijn frustratie.
Libertas
Sex en huwelijk: zo'n fijne combinatie. Net als spontaniteit en dwang, creativiteit en protocol, plezier en plicht. De geest waait waarheen hij wil. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. En de liefde gaat haar eigen onvoorspelbare gang, nu hier, dan daar. Wie zal de wind vangen?
Ankie1975
@ Libertas
'En de liefde gaat haar eigen onvoorspelbare gang, nu hier, dan daar. Wie zal de wind vangen?'
Wat jij bedoelt is niet de liefde.. maar verliefdheid en lust..
Liefde is niet egoistisch. Sex en huwelijk is een hele mooie combinatie voor wie echte liefde kent. Dit heeft niets met beklemming te maken, maar met geborgenheid en de ander hoger achten dan jezelf, waardoor je in staat bent meer te denken in geven dan in nemen.