Geen zin

E. (Betsy) Westeneng / 2 reacties

Vraag

Ik ben sinds kort aan de pil. Wij gingen trouwen en wilden niet direct kinderen. Voor ons huwelijk zijn we ver gegaan op seksueel gebied. We hebben lang verkering gehad en we voelden ons aangetrokken tot elkaar. Nu zijn we getrouwd en ben ik aan de pil. Ik merk echter dat ik minder vaak zin heb in seks. Echt zin heb ik eigenlijk alleen in de stopweek (als ik dus ongesteld ben) en een paar dagen daarna. Vooral voor de stopweek heb ik er echt geen zin in. Komt dit door de pil of is dit een normale reactie na vier maanden huwelijk dat je minder naar elkaar verlangt? Het lijkt me vrij logisch, maar doordat ik op dat moment ook met de pil ben begonnen weet ik niet waar het door komt. Voor ons huwelijk is hij nooit met zijn geslachtsdeel bij mij naar binnen geweest, na onze trouwdag zijn we hiermee begonnen. Het doet bij mij enorm pijn, daardoor hebben we ook nog nooit echt gemeenschap gehad. We doen het nu heel langzaam aan, (alleen bevrediging, met vingers enz.) maar elke keer is het weer een teleurstelling als het niet lukt. Ik hoop op een antwoord op deze vragen, want het zet een domper op ons huwelijk. We hadden zolang gewacht en dan lukt het niet. Alvast bedankt!

Antwoord

Het is een probleem waar veel pasgetrouwde stellen mee worstelen. Je kijkt nu eenmaal anders naar seks voor en na je trouwen. Voor je trouwen hoeft (of 'mag') het niet, na je trouwen “hoor je het te doen”. Dat betekent dat je voor je huwelijk vaak heel veel zin hebt (iets wat je begeert maar wat niet mag is toch juist nog veel aanlokkelijker...). Na het trouwen word je geconfronteerd met je verantwoordelijkheid, het moeten maken van keuzes (wel of niet zwanger worden), de verwachting die er van de partner uitgaat om seks te hebben.

Dat dempt de zin behoorlijk! Veel stellen verwachten dat het dan vanzelf gaat en als dat dan niet zo is, is dat een behoorlijke domper. Ik vind het heel wijs, dat jullie niet doorgaan met het pogen om gemeenschap te hebben, want als iets pijn doet, roept dat voor de volgende keer deze herinnering al weer op en zul je bijvoorbaat al grote kans hebben om weer pijn te krijgen.

Ik adviseer je om de verwachtingen minder hoog te gaan stellen. Er van uit te gaan, dat het op elkaar ingespeeld raken tijd vraagt. Te genieten van de dingen, die wel lukken, zoals elkaar aanhalen, strelen, aandacht voor elkaar, elkaar bevredigen (als je dat ook echt fijn vindt!). Vaak hebben vrouwen niet geleerd om stil te staan bij hun eigen lijfelijke gevoelens, hun eigen opwinding, en zijn ze vooral gericht op de bevrediging van de partner. Als je opgewonden wilt raken is daarbij echter nodig om beurtelings aandacht te hebben voor de gevoelens/opwinding van de ander, maar ook regelmatig te letten op eigen opwindingsgevoelens. Het kan helpen om dit te oefenen d.m.v. masturberen, dan ben je namelijk even alleen op je eigen lichamelijke gewaarwordingen gericht. Hoewel de pil doorgaans wel enige invloed heeft op het opwindingsgevoel vermoed ik toch dat daar de oorzaak niet ligt.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS, werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk
2 reacties
boulanger
Waarom zou je na 4 maanden getrouwd te zijn opeens minder zin hebben? Je moet het juist als een uitdaging zien: je hebt als alles goed gaat nog een heel huwelijk voor je om het te 'leren', en je zult merken dat het steeds 'beter' gaat. Als het goed is blijft de zin dan echt wel hoor, al ben je nog zo lang getrouwd. Zeker als je echt van elkaar houdt! Succes ermee, en nogmaals, probeer net niet als een milukking te zien als het tegenvalt, maar als een goede stap in het leerproces. Probeer ook concreet naar elkaar toe te benoemen wat je fijn vindt. Dat lijkt soms wel wat genant, je moet misschien iets overwinnen, maar het werkt vaak wel!
Thabbie
Bij vrijwel alle anticonceptiepillen staat een verminderd libido vermeld als bijwerking, dus het is zeker mogelijk dat je pil hier invloed op heeft.