Uiten gevoelens naar man

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 2 reacties

Vraag

Ik zit met het volgende. Soms kan ik me niet zo goed uiten in gevoelens naar mijn man. Ik voel me dan best falen. Bijvoorbeeld: mijn man komt uit zijn werk en geeft mij een kus. Ik ben dan moe van de lange dag werken in huis en het koken en kus dan even snel terug. Mijn man voelt zich dan erg afgewezen. Ik heb het gevoel dat ik op dat moment mij qua gevoel niet kan geven. Ik ben dan wel druk aan het zorgen voor hem en vind het heerlijk hem een maaltijd voor te zetten als hij thuis komt, maar ik heb dan vaak bijvoorbeeld eerst de wens om met mijn man te praten voordat ik hem weer een zoen kan geven. Dat voel ik dan heel sterk. Toch voel ik me dan heel schuldig als ik hem niet om de hals kan vliegen als hij thuis komt en een dikke zoen kan geven. Moet ik dit dan gewoon wel doen, zonder gevoel, of kan ik gewoon zeggen dat ik het dan gewoon even niet zo goed kan. Ik denk dat ik het dan beter kan uiten in een heerlijke maaltijd maken. Doe ik iets fout?

Antwoord

Iedereen heeft een verschillende manier om zijn of haar liefde te uiten, liefdestalen worden dat wel genoemd. Als in een relatie je een verschillende taal hebt om je liefde naar de ander te uiten en je praat daar niet over, kan er onbegrip ontstaan en kan de ander zich afgewezen voelen. Dat lijkt bij jullie te gebeuren. Je uit je liefde op dat moment gemakkelijker in het zorgen voor hem en het voorzetten van een lekkere maaltijd dan in lichamelijke intimiteit. Het is altijd goed om over deze verschillen samen te praten.

Dat is de ene kant van het verhaal. Aan de andere kant vraag ik mij af wat maakt dat je je op dat moment niet goed kunt geven door zoenen, een knuffel te geven of iets dergelijks. Omdat je eerst met hem wilt praten voor je kunt zoenen, lijkt het er een beetje op of je man iedere dag als hij uit zijn werk komt, door met je te praten als het ware opnieuw moet laten zien dat hij er voor je is, pas daarna kun je lichamelijke intimiteit tonen. Uit je korte vraag kan ik onvoldoende opmaken of dat zou spelen, maar misschien kun je eens proberen bij je eigen gevoel stil te staan en na te denken of je moeite hebt om, als je je man een hele dag niet hebt gezien, hem meteen onvoorwaardelijk je vertrouwen te geven.

Tot slot kan het zijn dat je het moeilijk vindt om te schakelen: van een dag thuis hard werken, van moeder zijn(?), wat je hele dag inbeslag heeft genomen naar echtgenote zijn. Maar wat de reden ook is: er over praten met je man kan tussen jullie meer duidelijkheid geven en het gevoel van afgewezen worden van je man verminderen.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

huwelijk
2 reacties
zandkasteel
Helemaal niet erg, dat is voor veel vrouwen, denk ik ,herkenbaar!
Als je druk bent met je werk (in dit geval koken), kan je niet tegelijk je druk maken met de gevoelens van een ander. Dat komt later wel weer. Een kus en "fijn dat je weer thuis bent" is dan toch voldoende? Onder het eten lekker bijpraten en bij het afruimen,afwassen een knuffel is ook heerlijk.
Cloudsadmirer
Ik denk dat het boek: 'de vijf talen van de liefde' van Gary Chapman een heel goed antwoord op deze vraag zou zijn!