TV kijken op internet

Ds. A.A. Egas / Geen reacties

Vraag

Ik heb een discussie gehad over het al dan niet in huis hebben van een tv. Ik kijk zelf regelmatig op internet het journaal, achtergronden van het koninklijk huis, documentaire's over drank/drugsgebruik, etc. “Wat weerhoud je er dan van om een tv in huis te hebben," werd mij gevraagd. Ik kon hier geen antwoord op geven, want ik doe zelf ook mee. Maar als ik een tv in huis haal, doe ik dat niet tot eer van God. En als ik een uitzending bekijk via internet? Kortom, ik sta als het ware voor een soort dilemma. Hoe kan ik dit aanpakken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Waarde vriend(in),

Graag wil ik je helpen dit dilemma op te lossen. Ik denk dat je terecht concludeert dat het nemen van TV in huis niet is tot eer van God. We weten allemaal dat het medium TV op zichzelf genomen niet verkeerd is. Alleen vanwege het grote aanbod aan verkeerde programma’s moeten wij het resoluut van de hand wijzen. Wanneer we een TV in huis nemen worden we constant in de verleiding gebracht om naar programma’s te kijken die aansluiting vinden bij de zondige begeerten van ons hart. Het kijken erna doet ons daadwerkelijk zondigen in onze gedachten en als de Heere het niet verhoedt zet het ook aan tot zondige praktijken. Daarom moeten wij nooit besluiten tot het nemen van TV want dat gaat recht tegen het gebed in: “Leid mij niet in verzoeking, maar verlos mij van de boze.”

Je wijst er echter op, dat je wel middels internet bepaalde TV programma’s bekijkt. Nu weet ik niet of je gebruik maakt van gefilterd internet. Mij is bekend, dat wanneer je gebruik maakt van internet middels Kliksafe, ze daar alleen maar die TV-programma’s doorlaten die verantwoord zijn, zoals het journaal. Het zit hem dus niet zozeer in het medium, maar in het gebruik ervan. Er is dus wel degelijk verschil tussen het gebruik van een gefilterd internet of TV, waarop alles wordt aangeboden. Heb je echter open internet, dan is dat nog veel gevaarlijker dan TV Ben je bij een TV nog afhankelijk van de programmering en de tijd, bij open internet kan je op elk moment dat het jou schikt het verschrikkelijkste vuil op je scherm krijgen. Dus als dat het geval is, zou ik je raden om het vandaag nog op te zeggen. De duivel weet ons op de momenten dat we zwak zijn er toe te verleiden om te gaan surfen en allerlei zondige zaken te onderzoeken en te bekijken en voor dat we het weten zijn we er aan verslaafd.

De Heere geve in je hart het gebed: “Wend, wend mijn oog af van de ijdelheden.”  Laat er in je hart de vraag zijn: Niet hoe dicht ik bij de grens van het verkeerde kan komen, maar hoe ver ik er vandaan kan blijven. De Heere sterke je in de strijd tegen de zonden en dat kan alleen in verbondenheid aan Christus. Dus zoek boven alles in Hem geborgen te zijn door een waar zaligmakend geloof. Dan komen al je vragen in een heel ander licht te staan.

Ds. A. A. Egas

Ds. A.A. Egas

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Damwoude
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

internettv