Verlangen naar groei en verdieping

Ds. A. Th. van Olst / 1 reactie

Vraag

Wat hebben jullie een mooie site. Fantastisch dat zoveel nood hiermee wordt gelenigd. Ik wil ook graag een vraag stellen. Ik ben een jaar getrouwd. Ik loop steeds meer tegen iets aan dat ik niet goed kan verwoorden. Daarom zal ik het proberen te omschrijven. Als mijn man 's avonds thuis kom en ik vraag naar zijn dag hoor ik: druk of rustig en nog wat dingetjes. Daarmee stopt het. Hij heeft zeker alle oor en oog voor mij maar ik mis zo het contact en het dieper 'komen' samen. Ik zou zo graag willen dat we meer of dieper een gesprek konden voeren. Zelf vind ik dit ook best moeilijk. Vaak weet ik ook niet goed wat ik voel of waar ik mee zit of waar ik naar verlang, te benoemen. Maar ik merk dat ik zo vermoeid raak omdat ik het zo oppervlakkig vind. Ik voel zo’n verlangen naar groei en/of verdieping. Hoe kun je dit samen bereiken? Zijn er b.v. bepaalde richtlijnen en goede boeken om te leren (als handvatten) “dieper te praten”?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Hartelijk dank voor deze vraag. De opmerking over de site wordt ongetwijfeld in dankbaarheid ontvangen door de drijvende krachten achter Refoweb.

Het is een mooie vraag die je stelt. Eerlijk gezegd lees ik het probleem dat je ter sprake brengt niet terug in de wijze waarop de vraag wordt gesteld. Daarmee bedoel ik dat je aangeeft dat je het moeilijk vindt om te verwoorden, terwijl dat in de vraag toch goed gelukt is!

Het gebed is een oefenplaats voor veel dingen. Ook voor dit onderwerp. Lukt het om voor de Heere in gebed uiteen te zetten wat in je hart leeft? Gelukkig kent de Heere ons hart, en heeft Hij minder dan een half woord nodig om te weten wat we op ons hart hebben. Toch is het goed om ook in gebed te oefenen in het onder woorden brengen van wat er leeft in het hart. Daar kun je het best beginnen. Leg deze dingen zo ordelijk mogelijk aan de Heere voor, biddend om Zijn wijsheid en leiding.

Vervolgens zou ik je willen aanraden hier met je man over te spreken op een gelegen moment. Het is dan goed om eerlijk aan te geven dat je het gevoel hebt dat de communicatie vaak zo oppervlakkig is. Dat hoeft natuurlijk niet in verwijtende zin, want je neemt je man niets kwalijk; leg het maar neer als een gevoel dat jíj hebt, en waar je graag eens over wilt praten. Het kan zijn dat je man je aanvoelt en zelf ook iets mist. Het kan ook zijn dat hij dat gevoel helemaal niet heeft, en niet herkent wat je zegt. Misschien denkt hij dat jij duidelijk wil maken dat hij iets voor je verbergt, maar dat bedoel je niet, en zeg dat er ook maar bij.

De manier van communiceren (hoe diep ga je in een gesprek, breng je ook je gevoelens onder woorden of alleen feiten, etc) heeft vaak ook te maken met eigen opvoeding. Sommigen komen uit een gezin waar erg open gecommuniceerd werd, en altijd doorgevraagd werd op wat je mooi, moeilijk, leuk en lastig vond. Een ander komt uit een gezin met een totaal andere gezinscommunicatie: al dat praten over gevoel is maar zweverig, zeg gewoon hoe het zit, dat is genoeg.

Als je zelf graag verdieping in de communicatie wilt, en je man is gewoon tevreden over het nu gaat, kun je misschien toch een stap verder komen. Dan ga ik ervan uit dat je man, ook als het van hem niet hoeft, toch bereid is met je mee te denken omdat hij van je houdt.

Als je dit onderwerp (dieper praten) bespreekt met je man, ben je al aan het doen wat je wilde. Het is verder goed om tijd voor elkaar vrij te maken om bijvoorbeeld te wandelen en dan eens een onderwerp aan de orde te stellen waar je wel eens (samen) tegenaan loopt. Ook kan het samen lezen van een (dag)boekje ook goede diensten doen. Je spreekt af beide een hoofdstuk te lezen en er daarna over te praten. En vragen: wat vond jij ervan?

Let op: van een introvert persoon maak je geen extravert persoon. Waar de één het moeilijk vindt om zich te uiten, mag de ander zich oefenen in goed luisteren.

Ik zou het boekje van H. van Groningen graag willen aanraden. Het heet: "Samen praten. Over communicatie in het huwelijk."

Sterkte en wijsheid toegewenst!

Ds. A. Th. van Olst

Tags in dit artikel:

huwelijk
1 reactie
BHM
Luistertip:
De lezingen van Paul Washer over het huwelijk
o.a.
http://www.sermonaudio.com/sermoninfo.asp?SID=7708223601

Hij heeft verschilldende lezingen gehouden over huwelijk en gezin (met vertaling)
Bekijk ze samen (!) eens ....