Therapieën van "Intraverte"

drs. A. Diepeveen- van der Marel / Geen reacties

Vraag

Wij zoeken hulp i.v.m. gedragsproblemen van ons kind. Zijn de therapieën van "Intraverte" christelijk verantwoord? In zoveel therapieën zitten occulte dingen verweven, dat het soms zo moeilijk is om die te onderscheiden. We lezen graag uw advies. Of heeft u eventueel andere tips waar wij terecht kunnen?

Antwoord

Beste ouder,

Dank voor uw vraag. Ik kan van een specifieke therapie niet aangeven of deze christelijk verantwoord is en/of er occulte elementen in zouden kunnen zitten. Ik kan alleen afgaan op wat ik lees op de site en dit toelichten. Ook wil ik graag ingaan op uw laatste vraag waar u terecht kunt voor tips en adviezen.

Kort samengevat: "Bij Intraverte gaat er veel aandacht uit naar de eigen, unieke combinatie van kwaliteiten en mogelijkheden van de kinderen. Daarbij is er onderscheid in gerichtheid op vijf gebieden, namelijk mentale, motorische, zintuiglijke, emotionele en creërende processen. Bewustwording van de eigen mogelijkheden is een belangrijk uitgangspunt van de behandeling. Onder andere door therapien zoals kinderoefentherapie, psychomotore therapie, ergotherapie en fysiotherapie."

In de behandeling van Intraverte is een bepaalde invalshoek gekozen die zich vooral richt op het versterken van mogelijkheden van kinderen. De behandeling lijkt zich vooral te richten op beweging en spel en dit te combineren met ouderbegeleiding. We weten dat het stimuleren van jonge kinderen in hun ontwikkeling helpt bij het voorkomen van gedragsproblemen. Verder weten we dat het helpt om opvoedingsvaardigheden van ouders te trainen, kinderen te trainen in hun sociaal-cognitieve vaardigheden en interventies in te zetten in het gezin en op school.

Om een specifieke vorm van behandeling te adviseren is onder andere de leeftijd van uw kind belangrijk en de aard van de problemen die u ervaart. Ook is het belangrijk om te weten wat u zelf al gedaan heeft om deze problemen te hanteren en of er duidelijke oorzaken zijn voor de gedragsproblemen. U kunt voor een informatief gesprek of een intakegesprek op verschillende plaatsen terecht, zoals bij de huisarts, het consultatiebureau, de school van uw kind, Bureau Jeugdzorg of de Centra voor Jeugd en Gezin in uw woonplaats. Dit zijn plaatsen waar u eerste informatie kunt krijgen over de mogelijkheden voor hulp en ondersteuning. Zij kunnen u helpen om de achtergrond van de problemen te achterhalen en kunnen u gerichter adviseren over de vorm van onderzoek of behandeling. Een eventuele therapie/ behandeling kan daarmee ook gerichter worden ingezet. Daarbij kunt u zonodig ook aangeven of u bij voorkeur hulp wilt ontvangen van een organisatie met een christelijke grondslag.

Met vriendelijke groet,
Drs. Anja van der Marel

Lees meer artikelen over:

opvoeding