Niet-belijdend en trouwen

drs. I. A. Kole / 3 reacties

Vraag

Kunnen doopleden van de Gereformeerde Gemeenten hun huwelijk kerkelijk laten bevestigen als ze nog geen belijdenis gedaan hebben en er ook nog niet aan toe zijn om dat te doen? Moet zo iemand dan verplicht beloven dat hij het komende jaar belijdenis zal doen? Zijn hier officiële regels voor of is dit iets wat elke kerkenraad anders aanpakt? Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.

Antwoord

Inderdaad je moet in principe belijdend lid van de gemeente zijn om in de kerk een zegen over je huwelijk te vragen. Maar als je al trouwt voordat je dat gedaan hebt, dan wordt gevraagd om de belijdeniscatechisatie z.s.m. te gaan volgen. Dat is logisch want, als dooplid zijn jullie ouders altijd nog het aanspreekpunt voor de kerk, want zij hebben bij de doop beloofd jullie op te voeden in de leer die naar de godzaligheid is. Bij jullie huwelijk neem je de veantwoorddelijkheid voor jezelf en je bevestigt dat met het ja-woord.

Daar ben je wel aan toe en niet aan het nemen van je eigen verantwoordelijkheid met je jawoord voor God en de gemeente t.a.v. de kerk?!  Terecht dat de kerkenraad haring of kuit vraagt! Wanneer ben je wel toe aan het belijdenis doen? Onmogelijk van onze kant: Heere wees ons genadig! God schenkt door Woord en Geest alles voor tijd en eeuwigheid.

Volg de belijdeniscatechisatie, doe dat samen biddend, spreek met je predikant of ouderling en bereid je voor op het belijden voor God en de gemeente: Neig mijn hart en voeg het saâm tot de vrees van Uwe Naam.Dat valt altijd mee! Want de Heere is en blijft de Getrouwe!

Drs. I. A. Kole

Tags in dit artikel:

huwelijk
3 reacties
Ctje
Toen wij onze trouwdag gingen regelen, hadden we ook nog geen belijdenis gedaan en zaten ook nog niet op bel. cath. De ds. heeft de datum in zijn agenda gezet en nergens naar gevraagd. Toen we op huwelijksgesprek kwamen, hadden we twee belijdeniscath. lessen gevolgd, dus bij ons is het niet aan de orde geweest.
zandkasteel
Je verantwoordelijkheid voor je doop, neem je als je volwassen bent en dat is in Nederland bij 18 jaar en niet bij een huwelijk. Dan lijkt het me logischer om alle jongeren van 18 jaar aan te spreken ipv stellen die willen trouwen.
1a2b3c
Het lijkt me nog logischer om de verkeerde dooppraktijken te corrigeren en als je dan toch bezig bent ook de verkeerde 'geloofs' belijdenissen, die in feite leer en kerk belijdenissen zijn.