Leviticus en Numeri lezen

Ds. W.G. Hulsman / 1 reactie

Vraag

Hoe kan ik het beste Bijbelboeken als Leviticus en Numeri lezen? Er staan vaak veel wetten en volkstellingen in. Die zijn moeilijk te begrijpen en te onthouden. Hoe kun je Christus hierin zien?

Antwoord

Begin maar eerst met Leviticus. Daarin lees je van allerlei offers. En dan is heel gemakkelijk om de lijn door te trekken naar Christus, die het offer gebracht heeft. Let er daarbij op dat er in hoofdstuk 4 steeds weer de verzekering gegeven wordt: en het zal hem vergeven worden. De Heere wil op grond van het offer zekerheid geven.

Heel mooi is juist ook Leviticus 16. Dat gaat over de grote verzoendag. Heel het volk wordt daarbij betrokken. Volgens hoofdstuk 23 moest heel het volk zich verootmoedigen voor de Heere. Op straffe des doods, als ze dat niet zouden doen! De hogepriester offerde dan een bok, waarvan hij het bloed in het heilige der heilige bracht, op het gouden verzoendeksel. En een andere bok werd weggebracht in de woestijn, nadat de zonden van het volk op hem waren gelegd. Zo werd er verzoening gedaan voor het volk. Verzoening die door geloof werd ontvangen. Heel deze inzetting wijst op Christus, die de grote Hogepriester is, Die verzoening heeft aangebracht. Door Hem is er vergeving, die ook vandaag door het geloof wordt ontvangen.

Op deze wijze is er allerlei te vinden wat op Christus wijst. En evenzo goed is er veel leerzaams in te vinden. Neem er een verklaring bij en probeer door te dringen tot de betekenis van wat je leest. Het kost wel wat moeite, maar je leert er veel door. Ik kan me voorstellen dat je aan rijen met namen, zoals in Numeri, wat minder zult hebben, maar als je dan verder bladert, kom je genoeg tegen wat ook vandaag wat te zeggen heeft.

Ds. W. G. Hulsman

1 reactie
plderoos
Inderdaad kom je veel meer tegen als je even verder bladert. Ik zelf heb geleerd hoe je het oude testament moet interpreteren door te lezen hoe Paulus dat doet. Enerzijds komt dat heel precies. Want zegt Paulus ergens: "er staat niet 'zaden' maar zaad, in het enkelvoud". Blijkbaar maakt het zelfs verschil of het in het enkel of meervoud staat geschreven. Het is dus hoe dan ook zaak om op te letten als je de bijbel leest. Zo zal het je dan bijvoorbeeld opeens opvallen dat de 'doden' die Simson bij zijn sterven doodde meer waren dan die bij zijn leven. Kun je doden doden dan? blijkbaar wel. Of zou de schrijver iets met die term bedoelen? ik denk het wel ... ...

Anderzijds zie je ook dat Paulus heel vrij citeert. Zo haalt hij Mozes aan die tegen Israël zegt dat deze wet die God hun heeft voorgeschreven niet te moeilijk voor hen is. Paulus gebruikt daarbij ongeveer dezelfde woorden maar betrekt die juist op het geloof, die hij vlak daarvoor haast tegenover de wet heeft gezet.

Maar ook laat hij zien dat een daad van God een wet kan zijn. Want als God aan iedereen een gelijke hoeveelheid man geeft in de woestijn, ongeacht of ze nou veel of weinig verzameld hebben, dan zegt Paulus over een collecte voor Jeruzalem door de corintiërs dat het goed is dat ze dat doen want er staat geschreven "wie veel verzameld had had niet over en wie weinig verzameld had had niet te kort.

En daar kun je wat van leren. Zo staat er een wet in die zegt dat je op je huis een borstwering moet maken zodat je geen bloedschuld over je huis zult brengen als er iemand af zou vallen. Naar deze tijd overgezet betekend dat dat je je gladde banden op tijd moet vervangen want als je daardoor slipt en je rijd iemand aan breng je bloedschuld over je. De belangrijkste wet is dat je God moet liefhebben met alles wat je hebt. Je vervangt je banden dus niet uit angst iemand aan te rijden maar omdat je wilt voorkomen dat je je naaste iets aandoet omdat je daarmee laat zien God lief te hebben.