Uitleg Johannes 12

Ds. J. Westerink / 1 reactie

Vraag

Hoe moeten deze teksten uit Johannes 12 verklaard worden? Vers 46-48: "Ik ben een Licht, in de wereld gekomen, opdat een iegelijk, die in Mij gelooft, in de duisternis niet blijve. En indien iemand Mijn woorden gehoord, en niet geloofd zal hebben, Ik oordeel hem niet; want Ik ben niet gekomen, opdat Ik de wereld oordele, maar opdat Ik de wereld zalig make. Die Mij verwerpt, en Mijn woorden niet ontvangt, heeft, die hem oordeelt; het woord, dat Ik gesproken heb, dat zal hem oordelen ten laatsten dage." En dan met name vers 47. Is hier een vergelijking te maken met zaad dat gezaaid is en nog moet opgroeien? De tekst alleen doet mij veronderstellen dat niet geloven, maar ook niet verwerpen, ook wel 'goed' genoeg is?

Antwoord

De vraag lijkt moeilijker dan hij is. Jezus is gekomen om zalig te maken. Door Zijn Woord roept Hij tot Zich. Dat is Zijn werk in deze bedeling. Maar wie dat Woord niet gelooft, zal door datzelfde Woord straks veroordeeld worden. Het Woord zegt immers: "Zij konden niet ingaan vanwege hun ongeloof." Nu is het nog de dag der zaligheid waarin het zaad van het Woord vrucht draagt. Maar aan die tijd komt een einde.

Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

Johannes
1 reactie
43843
Zolang we niet in Chritus geloven en Hem als onze Zaligmaker en Verlosser aannnemen verwerpen we Hem. Er is geen middenweg, of groenstrook!