Cyclus verschuiven

drs. N. Wolswinkel / 12 reacties

Vraag

In april hopen mijn vriend en ik te gaan trouwen. Twee jaar lang heb ik de pil als medicijn gebruikt. Eind december ben ik hiermee gestopt in verband met het krijgen van kinderen. Op dit moment heb ik een cyclus van 27 dagen en zou ik net op onze trouwdag ongesteld worden. Dat lijkt me niet fijn. Nu zou de menstruatie uitgesteld kunnen worden met een pil die je drie dagen van tevoren inneemt en een week lang slikt. Een andere mogelijkheid is om nu in januari/februari de pil zes weken lang te slikken zodat de cyclus opschuift. Wat is beter voor de vruchtbaarheid? Beide soorten pillen bevatten hormonen. Welke is 't minst slecht?

Antwoord

Beide mogelijkheden zijn goed en veilig om een menstruatie op te schuiven. Geen van beiden hebben effect op de vruchtbaarheid, na het stoppen van de medicijnen.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

medisch
12 reacties
Race406
Je zou ook eerst de tijd kunnen nemen om aan elkaar te wennen. Je bent nu dag en nacht bij elkaar, en geloof me: Dat is echt een hele omschakeling! Je doet er in mijn ogen verstandig aan om er tijd voor te nemen om daaraan te wennen.
Focus je niet teveel op kinderen, zeker niet in het begin! Geniet van elkaar en van de dingen die je samen kunt doen! Trouwen staat niet per definitie gelijk aan het meteen zwanger moeten proberen te worden...
naam
Race406; waar baseer je dat op dat het Bijbels is om eerst nog even te wachten met kinderen? In de hele bijbel zie ik toch dat je dat niet mag scheiden? (psalm 127:3, 113:9, genesis 1:28). En Gods beloning komt echt niet te vroeg, maar op Zijn tijd (als het God beliefd kinderen te geven). En ik geloof ook dat je relatie sterk genoeg hiervoor moet zijn als je gaat trouwen!
We wijken geloof ik wel een beetje af van de vraag... Maar laten we in alles bedenken wat Gods wil is en niet wat wij fijn/ handig/ leuk vinden.
1a2b3c
Ps.127:3 Ziet, de kinderen zijn een erfdeel des HEEREN; des buiks vrucht is een beloning.
Ps.113:9 Die de onvruchtbare doet wonen met een huisgezin, een blijde moeder van kinderen.
Gen.1:28 En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt...

In genoemde teksten staat helemaal niet dat je niet mag proberen te plannen.
Het gaat ook niet om: fijn, handig of leuk maar meer over verstandig en daar staat wel wat over in de Bijbel.
1 Petrus 3:7 Gij mannen, insgelijks, woont bij haar met verstand...
Niet dat ik vind dat het onverstandig is als je meteen kinderen krijgt, dat is gewoon persoonlijk.

"In de hele bijbel zie ik toch dat je dat niet mag scheiden?"

Ik zou zeggen, in de hele Bijbel zie je dat je wordt aangesproken op je eigen verantwoordelijkheid.

En de tekst in 1 Kor.7:5 die in dat verband ook nogal eens aangehaald wordt zegt ook niets over plannen, maar alleen maar dat je niet te lang zonder gemeenschap met elkaar moet leven.

1 Kor.7:5 Onttrek u niet aan elkaar, behalve dan met onderling goedvinden voor een bepaalde tijd, om u te wijden aan vasten en bidden. Kom daarna weer bij elkaar, opdat de satan u niet zal verzoeken omdat u zich niet kunt onthouden.
CharlotteSophie
Hoezo moet het bijbels zijn om nog even te wachten? Ik geloof niet dat daar iets over is gezegd.
Race406
@naam: Wat bedoel je met scheiden? Scheiden in de Bijbel betekent bij elkaar weg gaan, het huwelijk verbreken.
Ik bedoel met rustig aan doen "met verstand bij elkaar wonen", ofwel: Probeer eest nog niet zwanger te worden. Klinkt rot, maar vaak is een relatie wel goed, maar komen er in het begin van het huwelijk spanningen doordat men erg aan elkaar moet wennen. En als je dan meteen al zwanger bent (en misschien wel de eerste maanden kotsberoerd), en alles meteen draait om het komende kind....
DAT bedoelde ik toe ik zei dat ze eerst maar eens rustig aan moeten gaan doen. Uit de vraag las ik: Wij gaan trouwen, en dan wordt er niet rustig aan gedaan maar kan het zijn dat we meteen in verwachting zijn.
TheKeimpe
Race406, je bedoelt het vast goed, maar alsjeblieft, als mensen wel direct graag kinderen zouden willen, ga dan niet vertellen dat dat niet verstandig is.

Natuurlijk is het een grote verandering (een eerste kind krijgen is ingrijpender dan je huwelijksdag) maar ik zou het haast andersom zeggen: als je nog niet aan kinderen toe bent, ben je ook nog niet aan een huwelijk toe.
Dat is alleen weer te kras de andere kant op...
bootje
race406 helemaal met je eens!
Ook al heb je bijv. al 4 jaar een relatie getrouwd zijn vind ik anders. Daarbij komt dat je soms van woonplaats, baan ed wisseld.
bootje
Even ter verduidelijking, doordat je soms van woonplaats wisseld ivm het huwelijk, je soms dan ook noodgedwongen van baan moet veranderen.
naam
Ik was gelijk zwanger en KOTSberoerd. Spanningen aan het begin van het huweljk, hoezo? Wennen hoeft toch niet met spanningen gepaard te gaan? En het duurt nog 9maanden!! hoor voordat er een kindje bij is (dv). Rijk toch als je huwelijk gelijk GEZEGEND word met een kindje! (wij genieten dagelijks van onze kids)
En zal je met God beschaamd uitkomen?
En wat word er precies bedoelt 'met verstand bij je vrouw wonen'? Word dit niet naar eigen inzicht ingevuld? En wat zegt de kanttekeningen hiervan?
1a2b3c
Gewoon je verstand gebruiken, je verantwoordelijkheid kennen en er naar handelen. (overigens: de kanttekeningen zijn de Bijbel niet)
Er kunnen gewoon redenen zijn dat het beter is om gebruik te maken van de door God gegeven mogelijkheid in de schepping om te proberen het krijgen van kinderen te voorkomen. (welke redenen geoorloofd zijn is weer een ander verhaal, daar heb ik het nu even niet over)
Als je dan toch zwanger wordt dan weet je dat Gods wil anders en goed is, en heb je die negen maanden gelukkig nog om er naar toe te groeien.
De pil enzo zou ik alleen gebruiken als er medische redenen zijn waardoor het beter is geen kinderen te krijgen. (psychisch en/of lichamelijk)
Door je verstand te gebruiken, zoals God beveeld, ontken je niet dat het een zegen is als je kinderen krijgt!!

(ja druus, dit gaat een beetje buiten de vraag, hebben we allemaal wel eens last van)
1a2b3c
Voor de duidelijkheid, mijn punt is: niet je verstand op nul zetten en dan 'moet' God maar zorgen dat alles goed komt, want dat is geen vertrouwen.
Maar gewoon net als met alle andere dingen, je verstand gebruiken en verantwoord met alles omgaan en dan vertrouwen dat God het is die ons leven leidt.
Cloudsadmirer
Een cyclus opschuiven/uitstellen is heel onnatuurlijk en je verstoort een heel ingewikkeld/nauwkeurig proces in je lichaam door een paar lichaamsvreemde hormonen. Lijkt mij erg ongezond.