Fisteluitgang

drs. G.H. Hoek / 1 reactie

Vraag

Elke avond heb ik een witte 'puist' in mijn mond op het tandvlees. Overdag is de bult nog niet rijp, 's avonds wel. Ik wilde er laatst mee naar de tandarts gaan, maar toen was 'ie alweer gesprongen en kon ik het niet laten zien. Wat is dit voor een ding? Hoe kom ik ervan af? Elke dag komt de bult terug. Ik duw er meestal tegen, zodat het wittige, vloeibare spul eruit loopt. Kan ik vlug een reactie krijgen? Alvast bedankt!

Antwoord

Zoals je dit beschrijft is het mij duidelijk dat het gaat om een fisteluitgang. Een fistel is een gangetje van een ontstekingsruimte in het lichaam naar buiten. In dit geval is het vermoedelijk een gang naar een chronische ontsteking aan de wortelpunt van een tand of kies. Meestal heb  je geen pijn van zo’n fistel omdat de gevormde pus gemakkelijk vrij komt in de mond. Het is echter wel zeer aanbevolen de chronische ontsteking spoedig te laten behandelen. Wanneer het bultje knapt kun je nog altijd gewoon naar de tandarts gaan want deze kan de uitmonding van de fistelgang gemakkelijk vinden en via een röntgen solo opname de bron identificeren.

Drs. G. H. Hoek

Lees meer artikelen over:

medischtandarts
1 reactie
zandkasteel
Oei oei ik herken het, dat wordt vast een wortelkanaal behandeling. Pus kan nu weg via tandvlees, maar het probleem zit dieper en vreet door...sterkte!