Wijnvlek op mijn arm

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Beste Refoweb. Al mijn hele leven heb ik een wijnvlek op mijn arm. Ik voel me hier in de zomer erg onzeker door en vind het heel erg lelijk. Nu wil ik de vlek graag weg laten halen, maar dat is voor mij nogal een worsteling. Aan de ene kant wil ik de vlek ontzettend graag weg hebben, maar aan de andere kant ben ik zo geschapen en vraag ik mij af of het wel mag. Kunt u mij helpen een beslissing te nemen?

Antwoord

Tja, ik zal het besluit toch aan jou moeten overlaten….; de balans moet je zelf opmaken. Een aantal aspecten heb je al genoemd: zichtbare vlek op de arm; lelijk; schaamte; gevoelens van onzekerheid; wel zo geschapen; je bent geen vlek; je hebt een vlek!; accepteer je jezelf zoals je bent?; accepteren anderen je zoals je bent? En God?; je krijgt er een litteken voor terug.

Het is overigens wat mij betreft geen moreel vraagstuk. Zelfacceptatie kan wel een rol spelen, maar hoeft niet. Aan jou de keus.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

plastische chirurgie
1 reactie
drernie
Het is niet mijn vakgebied, maar met een laserbehandeling is er mogelijk een cosmetisch fraaier resultaat te krijgen dan met chirurgie, wat volgens mij ook niet geïndiceerd is. Wellicht een consult aanvragen bij een dermatoloog voor advies.